بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

انتخاب بهترین فیلتر کمپرسور باد

امروزه کمپرسورها در مشاغل و صنایع مختلفی استفاده می شوند و کاربردهای متعددی دارند و افرادی که از این وسیله استفاده می کنند لازم است که به بخش های مختلف دستگاه مانند فیلتر کمپرسور باد توجه ویژه ای داشته باشند. انتخاب فیلتر مناسب برای کمپرسور می تواند در افزایش بازدهی و کارایی آن تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. فیلتر در حقیقت می تواند اپراتورها را از خطر مواد آلوده و ریزگردها در امان نگه دارد و از مصرف بالای برق دستگاه نیز جلوگیری کند. انتخاب فیلتر کمپرسور هوا باید با توجه به فاکتورهای مختلفی همچون نوع و محل کار، میزان استفاده و … انجام شود. در ادامه این مطلب از پارس وکیوم به بررسی انواع فیلترها و نحوه انتخاب آنها پرداخته خواهد شد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

نحوه عملکرد فیلتر هوا

به صورت کلی هدف اصلی تمامی فیلترها جذب و محبوس کردن ذرات و گرد و غبار و ایجاد هوای تمیز و تازه است. عملکرد فیلترها با توجه به نوع ذراتی که باید محبوس کنند متفاوت است. تعدادی از فیلترها وظیفه فیلتر کردن ذرات مرطوب و تعدادی نیز وظیفه فیلتر کردن ذرات خشک را دارند و تعدادی نیز فقط با هدف جذب و فیلتر بخارات و بوها استفاده می شوند.

در اصل فیلترهای کمپرسور هوا مانع از ورود بخار آب، روغن و کثیفی به تجهیزات پنوماتیکی می‌شوند و در صورتی که از فیلترهای مناسبی در کمپرسورها استفاده نشود ممکن است باعث آسیب دیدن دستگاه شود. هر متر مکعب از هوایی که از ورودی کمپرسور عبور می کند حاوی میلیون ها ذره خارجی است و اگر فیلتر از کیفیت بالایی برخوردار نباشد باعث می شوند که عملکرد کمپرسور تحت تاثیر قرار گرفته و از عمر آن کاسته شود و باید در انتخاب روغن کمپرسور اسکرو دقت زیادی داشته باشید.

فیلتر کمپرسور باد

انواع فیلترهای کمپرسور هوا

همانطور که گفته شد، فیلتر هوای کمپرسورها از مهم ترین قطعاتی هستند که می توانند تاثیر زیادی در کیفیت و راندمان کاری آنها داشته باشند و به افزایش طول عمر آنها کمک ویژه ای بکنند. فیلترها انواع مختلفی دارند که مهم ترین آنها به شرح زیر می باشند:

فیلتر هوای کمپرسور پیستونی

کمپرسورهای پیستونی از جمله کمپرسورهایی هستند که در صنایع مختلف، مشاغل متعدد، تعمیرگاه ها و … کاربردهای متعددی دارند. فیلتر هوای کمپرسور پیستونی مانع از ورود ذرات معلق به داخل دستگاه شده و باعث می شود که کمپرسور راندمان بیشتری داشته باشد. این نوع فیلترها دارای کاورهای پوششی مخصوصی هستند و معمولا توسط شرکت ها و برندهای مختلف داخلی و خارجی تولید می شوند.

فیلترهای کمپرسور دیزلی

از کمپرسورهای دیزلی در صنایع مختلفی همچون نفت، پتروشیمی، کارهای عمرانی، کارخانه های صنعتی و … استفاده می شود. از آنجایی که این کمپرسورهای کاربردهای خاص و ویژه ای دارند و به صورت مداوم مورد استفاده قرار می گیرند لازم است که از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

فیلتر کمپرسورهای هوای فشرده

کمپرسورهای هوای فشرده نیز از جمله کمپرسورهای پرکاربردی هستند که در صنایع مختلف خصوصا پزشکی و دندانپزشکی کاربردهای متعددی دارند و لازم است که از فیلترهای باکیفیتی استفاده کنند. این نوع فیلترها باید بتوانند به خوبی از ورود آلودگی ها و رطوبت پیشگیری نمایند.

فیلتر هوای کمپرسور باد

کمپرسورهای باد نیز در انواع مختلف صنعتی و غیر صنعتی وجود داشته و مورد استفاده های مختلف قرار می گیرند. نوع صنعتی این کمپرسورها در صنایع مختلف به کار می روند و کمپرسورهای غیرصنعتی دارای استفاده های خانگی و معمولی هستند. فیلترهای هوای کمپرسور باد بعد از کارکرد اصلی خود که جلوگیری از ورود آلودگی ‎‌ها به داخل کمپرسور است، نقش ویژه ای در کم‌ کردن صدای کمپرسور هوا در زمان کار کردن دارند.

فیلتر کمپرسور هوا

انواع فیلتر کمپرسور باد از نظر عملکرد

فیلترهای هوای کمپرسورها از نظر عملکرد نیز می توانند به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که به شرح زیر می باشند:

فیلتر هوای هپا

فیلترهای HEPA می توانند ذرات درشت معلق در هوا را به دام انداخته و معمولا از الیاف پشم شیشه تولید می شوند. زمانی که ذرات به این الیاف برخورد می کنند به آن چسبیده و هوایی تمیز تولید می شود. فیلترهای هپا به عنوان پرمصرف ترین فیلتر کمپرسور هوا شناخته می شود و در صنایع مختلف همچون نقاشی و رنگ آمیزی کاربرد دارد.

فیلتر کربن فعال

فیلترهای کربن فعال نیز می توانند در یک فرآیند شیمیایی، بخار روان کارها را از هوا جدا کنند. این فیلترها معمولا از زغال چوب و کربن ساخته می شوند. این فیلترها می توانند حتی ریزترین ذرات را جذب کنند و هوای بسیار تمیزی تولید کنند و معمولا در انواع کمپرسورهای هوا و سیستم های پنوماتیکی به کار برده می شوند. فیلتر کربن فعال همچنین می توانند بوهای نامطبوع را از هوا جذب کند. البته فیلتر کربن فعالی دارای یک ایراد بزرگ است و آن رد کردن ذرات گرد و غبار است و هوا می تواند شامل این ذرات باشند بنابراین باید در کنار آن از فیلترهای کمکی استفاده نمود.

فیلتر هوای ادغامی

فیلترهای ادغامی به نوعی از فیلترها گفته می شوند که ذرات بسیار کوچکتر از یک میکرون را جذب می کنند. آب، مایعات، روغن و … می توانند توسط این فیلترها جذب شوند اما توان جذب بو و بخارات را نخواهند داشت و معمولا در کنار یک فیلتر کربن فعال به کار برده می شوند. این فیلترها ذرات کوچک آب را فیلتر کرده و قطرات آب را تشکیل می دهند و در یک مخزن ریخته خواهند شد.

فیلتر ورودی کمپرسور

فیلترهای ورودی معمولا در بسیاری از کمپرسورهای های، پمپ وکیوم وجود دارند و می توانند ذرات بسیار بزرگ را جذب کنند. این فیلترها از کمپرسورها محافظت می کنند و مانع از مسدود شدن مجراهای دستگاه می شوند و باعث افزایش عمر مفید دستگاه خواهند شد.

مهم ترین فاکتورها در خرید فیلتر کمپرسور باد

فاکتورهای مهمی در انتخاب و خرید فیلتر کمپرسور باد موثر هستند و باید به تمامی این عوامل توجه ویژه ای شود. از مهم ترین فاکتورهای انتخاب فیلتر کمپرسور باد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نوع کمپرسور از مهم ترین فاکتورهای انتخاب فیلتر است و افراد باید مشخص کنند که از کدام کمپرسور (گریز از مرکز، پیچی و پیستونی) استفاده می کنند. هر کدام از این کمپرسورها دارای کاربردها و قابلیت های متعددی هستند. برای آنکه به خوبی با نوع کاربردهای کمپرسورها آشنا شوند می توانند قبل از خرید آنها اطلاعات دقیقی از آنها به دست بیاورند.
  • فاکتور دوم که در انتخاب و خرید فیلتر کمپرسور اهمیت دارد میزان استفاده از آن است. چنانچه افراد به صورت مداوم از کمپرسورها استفاده می کنند باید اقدام به خرید فیلترهای قدرتمند و باکیفیتی بکنند. فیلترهای با قابلیت تخلیه خودکار بهترین گزینه برای کمپرسورهای پر استفاده و فیلترهای با قابلیت تخلیه دستی بهترین انتخاب برای کمپرسورهای کم کار هستند.
  • نوع کار و صنعتی که در آن از کمپرسور استفاده می شود نیز اهمیت بالایی در انتخاب فیلترها دارد. همانطور که گفته شد هر کدام از فیلترها دارای کاربردها و قابلیت های ویژه ای هستند و می توانند برای صنایع مختلفی کاربرد داشته باشند. لازم است که نوع فیلتر کمپرسورها بر حسب نوع استفاده و صنعتی که در آن به کار می رود انتخاب شود که بیشتری بازدهی را داشته باشد.
  • در کنار این فاکتورها لازم است که موارد دیگری همچون برند و شرکت تولید کننده فیلتر، کیفیت ساخت، قیمت فیلتر، مدت زمان گارانتی و… توجه شود.

جمع بندی نهایی

کمپرسورهای روتاری، کمپرسور باد پیستونی، کمپرسور اسکرو، کمپرسور باد فشار قوی، کمپرسور هوای روغنی، کمپرسور باد فندکی، کمپرسورهای هوای بی صدا، کمپرسورهای هوا بدون روغن (Oil Free)، کمپرسور باد پنکیکی و کمپرسور باد استوانه ای و … از رایج ترین کمپرسورهای هوا هستند که در صنایع و مشاغل مختلف کاربردهای متعددی دارند. تمامی این کمپرسورها برای تولید هوای تازه و تمیز به فیلترهای مطمئن و با کیفیت نیاز دارند. برای انتخاب و خرید فیلتر لازم است که به فاکتورهای مختلفی مانند نوع کمپرسور، نوع صنعت و حوزه کاری، میزان استفاده و … توجه شود.