بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

راهنمای انتخاب کمپرسور صنعتی

کمپرسور هوا امروزه کاربردها و استفاده‌های بسیار زیادی در صنایع مختلف دارند و به همین دلیل انواع مختلفی از آنها تولید و عرضه می‌شوند. به‌صورت کلی می‌توان گفت که کمپرسورها به سه دسته کمپرسورهای خانگی، کمپرسورهای نیمه‌صنعتی و کمپرسورهای صنعتی تقسیم می‌شوند. این کمپرسورها همچنین می‌توانند بر اساس فاکتورها و پارامترهای دیگری همچون تعداد مراحل کار، موتور محرک، نحوه روغن‌کاری و پاشش آن، نحوه عملکرد، فشار مکش و دهش و همچنین سرعت تقسیم‌بندی شوند. انتخاب کمپرسور صنعتی با توجه به تنوع و تعدد این تجهیزات می‌تواند چالش‌ها و دغدغه‌های خاص خود را داشته باشد.

از آنجایی که کمپرسورهای صنعتی همیشه استفاده می‌شوند باید از کیفیت بالایی برخوردار بوده و از تکنولوژی‌های مدرنی بهره‌مند باشند. کمپرسور صنعتی برای تأمین بالاترین فشار هوا استفاده می‌شود و لازم است که از موتورهای قدرتمندی استفاده کنند تا بتوانند نیاز صنایع مختلف را برآورده کنند. در ادامه این مطلب از پارس وکیوم به بررسی راهنمای انتخاب کمپرسور صنعتی پرداخته خواهد شد.

کمپرسور صنعتی چیست؟

در حقیقت کمپرسور صنعتی، نیمه‌صنعتی و خانگی همگی از یک ساختار مشابه استفاده می‌کنند و فقط در قطعات، قدرت، سرعت، مکش و … با هم متفاوت هستند. زمانی که در یک شغل یا یک صنعت خاص به‌صورت مداوم و دائمی به یک منبع پرفشار هوا نیاز باشد دیگر نمی‌تواند از کمپرسورهای خانگی و نیمه‌صنعتی استفاده کرد چرا که این کمپرسورها توانایی تامین هوا تا یک حد مشخص را دارند. کمپرسورهای صنعتی در کل دارای موتورهای قدرتمندی با توان 3 تا 8 اسب بخار هستند و می‌توانند استفاده‌های بسیار زیادی داشته باشند.

پیشنهاد مطالعه: ما یک مقاله در مورد ” آشنایی با انواع کمپرسور باد صنعتی ” نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

کمپرسور صنعتی

کمپرسور صنعتی چگونه کار می‌کنند؟

کمپرسور صنعتی از جمله تجهیزاتی هستند که قادر هستند نیرو را به کمک موتور الکتریکی، موتور دیزل یا بنزینی به انرژی ذخیره کند. این انرژی همان هوای فشرده است و می‌تواند استفاده‌های متعددی داشته باشد. کمپرسور می‌تواند با فنون مختلف هوای بیشتری را در مخزن ذخیره کند و فشار آن را افزایش دهد. کمپرسورهای صنعتی می‌توانند زمانی که به نقطه ماکزیمم فشار هوا برسند خاموش می‌شوند و این هوا تا پایان در مخزن نگهداری می‌شوند.

هر زمانی که فشار باد داخل مخزن ذخیره‌سازی به کمترین میزان خود برسد موتور دستگاه مجدداً روشن خواهد شد و این فرایند همواره تکرار می‌شود. این کمپرسورها می‌توانند تحت شرایط ویژه‌ای کار کنند و با توجه به آنکه همواره استفاده می‌شوند دمای آنها افزایش پیدا می‌کند و لازم است که حتماً از فن برای خنک‌سازی آن استفاده شود.

پیشنهاد مطالعه: اگر آشنایی کامل با انواع کمپرسور ندارید پیشنهاد میکنم مقاله کمپرسور چیست را مطالعه کنید.

کاربرد کمپرسور باد صنعتی چیست؟

می‌توان گفت که امروزه کمپرسورهای هوا در تمامی صنایع پویا کارایی داشته و می‌توانند انرژی موردنیاز بسیاری از ابزارهای پنوماتیک صنعتی را تامین کنند. استفاده و انتخاب کمپرسور صنعتی می‌تواند در صنایع زیر به کار گرفته شود:

  • استفاده در صنعت خودروسازی
  • استفاده در صنعت تولید لوله‌های پی‌وی‌سی
  • استفاده در صنعت دریایی
  • استفاده در صنعت در هوافضا و رنگ و نقاشی
  • استفاده در صنعت نظامی
  • استفاده در صنعت لوازم‌خانگی
  • استفاده در صنعت نساجی و تولید پوشاک
  • استفاده در صنعت پتروشیمی، نفت و گاز
  • استفاده در صنعت غذایی
  • استفاده در نیروگاه‌های برق
  • استفاده در کشاورزی، شیلات، دامداری و …
  • انتخاب کمپرسور صنعتی

کمپرسور صنعتی چگونه کار می‌کنند؟

همانند کمپرسورهای خانگی و نیمه‌صنعتی برای انتخاب کمپرسور صنعتی نیز لازم است که به موارد، عوامل و فاکتورهای مختلفی توجه شود که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • توجه به نیاز تجهیزات

اولین نکته در انتخاب کمپرسور صنعتی توجه به میزان نیاز تجهیزات و ابزارهای صنعتی است. هر کدام از ابزارهای پنوماتیکی می‌توانند شرایط مختلفی داشته باشند و به حجم مشخصی از هوای فشرده نیاز داشته باشند به همین دلیل لازم است که قبل از اقدام به خرید کمپرسور تمامی جوانب و نیازهای تجهیزات بررسی و مشخص شوند. چنانچه کمپرسور قادر نباشد هوای مورد نیاز تجهیزات را تامین کند باید بیشتر از توان خود کار کند و این باعث آسیب و خسارت دیدن آن و در نهایت ایجاد هزینه‌های زیاد تعمیرات و … می‌شود.

  • شناسایی انواع کمپرسورها

همان‌طور که گفته شد امروزه می‌توان کمپرسورها را بر اساس فاکتورها و عوامل مختلفی همچون تعداد نحوه روغن‌کاری و پاشش آن، نحوه عملکرد، فشار مکش و دهش، مراحل کار، موتور محرک و همچنین سرعت تقسیم‌بندی کرد. به‌صورت کلی کمپرسورها به دو دسته اصلی کمپرسورهای دینامیکی و جابجایی مثبت تقسیم می‌شوند که هرکدام زیرمجموعه‌های متعددی دارند و می‌توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند. شناسایی کمپرسورها و آشنایی با قطعات، قدرت، عملکرد، نوع موتور، نوع سیستم خنک‌کننده و … می‌تواند در انتخاب کمپرسور صنعتی به افراد کمک زیادی بکند.

  • توجه به مقدار اسب بخار (HP)

یکی از مهم‌ترین نکات و فاکتورها در تقسیم‌بندی کمپرسورها میزان اسب بخار آنها است. در حقیقت میزان اسب بخار کمپرسور هوا نشان‌دهنده حجم تولید هوای آنها است و هر کدام از انواع کمپرسورها می‌توانند در یک محدوده و دامنه ویژه از اسب بخار طبقه‌بندی شوند. قطعاً هرچه اسب بخار و قدرت کمپرسور بیشتر باشد می‌تواند جریان هوای بیشتری تولید کرده و کارایی بهتری در صنایع مختلف داشته باشد.

  • توجه به CFM (Cubic Feet Per Minute)

یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهایی که در زمان خرید و انتخاب انواع کمپرسورها باید به آن توجه داشت، CFM است که جریان حجمی دستگاه را نشان می‌دهد. هر کدام از کمپرسورها می‌توانند از یک CFM مشخص برخوردار باشند. هرچقدر که CFM یک کمپرسور بیشتر باشد می‌تواند حجم بیشتری از هوای فشرده را تولید کند و در صنایع و مشاغل بیشتری استفاده شود.

  • گنجایش مخزن کمپرسور باد

مخزن کمپرسورها از دیگر فاکتورهایی است که حتماً باید به آن توجه شود چرا که مشخص می کنند حجم هوای ذخیره شده توسط دستگاه است. هرچه مخزن کمپرسور بزرگ‌تر باشد می‌تواند حجم هوای بیشتری ذخیره کرده و مدت زمان بیشتری مورد استفاده قرار بگیرد.

در کنار این عوامل می‌توان به موارد دیگری همچون فشار هوای کمپرسور باد، فضا و قابلیت حمل، نوع منبع انرژی، قدرت موتور کمپرسور باد، چرخه‌ی کار یا چرخه‌ی وظیفه در کمپرسور باد، هزینه‌های تعمیر و نگهداری و … در انتخاب کمپرسور صنعتی اشاره کرد که هر کدام اهمیت بسیار زیادی دارند.

کاربرد کمپرسور باد صنعتی چیست؟

قیمت کمپرسور باد صنعتی به چه عواملی بستگی دارد؟

برای خرید یک کمپرسور صنعتی مناسب لازم است که به موارد و فاکتورهای مختلفی توجه داشت که در بخش قبلی به آنها پرداخته شد اما قیمت این کمپرسورها می‌تواند تحت تأثیر پارامترهای بسیار زیادی باشد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • نوع منبع تغذیه کمپرسور
  • حجم مخزن دستگاه
  • شاخص‌های عملکرد دستگاه مانند SCFM، PS و HP
  • نوع کمپرسور بر اساس نحوه کار و عملکرد
  • برند و شرکت تولید کننده کمپرسور
  • هزینه‌های تعمیر و نگهداری کمپرسور
  • کاربردها و کارایی کمپرسور
  • مدت زمان گارانتی کمپرسور
  • نرخ ارز و …

پیشنهاد: ما یک مقاله در مورد “ کمپرسور هوای صنعتی را بخریم یا اجاره کنیم؟ ” نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

جمع‌بندی نهایی

کمپرسورهای صنعتی از جمله پرکاربردترین نوع کمپرسورهای هوا هستند که در مقایسه با کمپرسورهای نیمه‌صنعتی و خانگی از قدرت بالاتری برخوردارند و می‌توانند استفاده‌های بیشتری نیز داشته باشند. برای خرید این کمپرسورها لازم است که به نکات مختلفی همچون نوع نیاز صنایع، نوع کمپرسور، میزان قدرت و فشار دستگاه و … توجه شود.