بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

6 تا از مهم ترین و رایج ترین مشکلات کمپرسور اسکرو

رایج ترین مشکلات کمپرسور اسکرو چیست؟ در این دستگاه چه ایراداتی ممکن است رخ دهد؟ در صنایع امروزی، کمپرسورها به یکی از کاربردی‌ترین و پراستفاده‌ترین تجهیزات تبدیل شده‌اند. این دستگاه، انواع مختلفی دارد اما یکی از پر استفاده‌ترین آن‌ها کمپرسور اسکروست که به دلیل همین محبوبیت و استفاده زیاد، کاربران بیشتر با مشکلات آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. هر کدام از مشکلاتی که برای این دستگاه پیش می‌آید، به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند که در ادامه قصد داریم برخی از پرتکرارترین مشکلات و دلیل آن‌ها را بررسی کنیم؛ با ما تا انتها همراه باشید.

اگر قصد خرید کمپرسور اسکرو از یک ارائه‌دهنده معتبر را دارید، پارس وکیوم می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. ما برای اینکه اطمینان حاصل کنیم که شما از محصول خریداری شده رضایت دارید و پس از مدتی از صرف هزینه‌ای که کرده‌اید پیشمان نمی‌شوید، خدمات مشاوره و پشتیبانی نیز ارائه می‌دهیم. با تماس با شماره 66801373-021 می‌توانید مشاوره در مورد محصول موردنظر را از متخصصان این حوزه دریافت کنید.

آنچه در این مقاله مي‌خوانیم:

کمپرسور اسکرو چیست؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و در این مورد صحبت کنیم که مشکلات کمپرسور اسکرو چه چیزهایی هستند و چرا ایجاد می‌شوند، باید در مرحله اول بدانیم که اصلا این دستگاه چه انواعی داشته و هرکدام چه مسئولیتی برعهده دارند.

به طورکلی، کمپرسورها از نظر عملکرد به دو دسته دینامیکی و جابجایی مثبت تقسیم می‌شوند. در مقابل نیز، کمپرسورهای هوای جابجایی مثبت، خود به دو دسته کمپرسورهای دوار و پیستونی تقسیم می‌شوند. کمپرسورهای اسکرو در اصل نوعی از کمپرسورهای دوار هستند که هوا را از اطراف گرفته و وارد بخش هواساز می‌کنند. هواساز دارای دو روتور مارپیچی است و همیشه در حال چرخش هستند. زمانی که هوا وارد دستگاه می‌شود و به این روتورها می‌رسد، حجم آن‌ها به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. این باعث می‌شود انرژی جنبشی مولکول‌های هوا بالا رفته و وارد مخزن کمپرسور شوند.

پیشنهاد مطالعه: از آنجایی که صحبت بیشتر در مورد کمپرسور اسکرو و انواع و کاربردهای آن در این مقاله نمی‌گنجد، پیشنهاد می‌کنیم در ابتدا مقاله آشنایی با انواع کمپرسور اسکرو را مطالعه کنید تا بتوانید به درستی از محتوای این مقاله استفاده کنید.

کمپرسور اسکرو چیست

1. مشکلات کمپرسور اسکرو؛ چرا دستگاه روشن نمی‌شود؟

روشن نشدن دستگاه یکی از مشکلات رایج کمپرسور اسکرو است که ممکن است شما را نگران کند. اگر به عنوان اپراتور دستگاه، دکمه استارت را فشار دادید اما دستگاه روشن نشد و شروع به فعالیت نکرد، مشکلاتی در کمپرسور وجود دارد که یکی از مرسوم‌ترین آن‌ها عدم اتصال جریان برق است. در این حالت، ممکن است که کنترل فاز کمپرسور اسکرو مسیر برق را قطع کرده باشد و یا جریان برق در نقاط دیگری مشکل داشته باشد.

  1. اولین کار برای رفع این مشکل کمپرسور اسکرو ، بررسی کردن تابلو تقسیم برق کارخانه است. در این حالت، باید خطا و هشدار روی صفحه plc به شرکت سازنده اطلاع داده شود.
  2. در مرحله دوم باید بررسی کنید که آیا دکمه emergency بیرون است یا خیر.
  3. اگر کمپرسور در مرحله راه‌اندازی است و تاکنون در محل مورد نظر استارت نشده است احتمالاً می‌توانید با تعویض دو فاز این مشکل را برطرف کنید.
  4. یکی دیگر از مهم‌ترین نکات، دمای روغن داخل کمپرسور است که باید حداقل 20 درجه باشد؛ زیرا روغن در دمای پایین سفت شده و اجازه نمی‌دهد کمپرسور روشن شود.

پیشنهاد: امروزه پمپ خلا را می‌توان در هر صنعتی پیدا کرد که بخش عظیمی از فعالیت‌های حیاتی را برعهده دارد. اگر قصد خرید این دستگاه را دارید اما نمی‌دانید باید به چه شرکتی برای تهیه آن مراجعه کنید، می‌توانید به پارس وکیوم اعتماد کنید. ما با سال‌ها فعالیت در این زمینه و برخورداری از دانش تخصصی، می‌توانیم بهترین محصولات و خدمات را در اختیار شما بگذاریم.

مشکل رایج کمپرسور اسکرو

2. خاموش شدن ناگهانی کمپرسور اسکرو در دمای بالا

کمپرسور اسکرو نیز درست مانند هر دستگاه دیگری، مدتی پس از استفاده، ممکن است با مشکلاتی مواجه شود. در این زمان، نیاز است که شما با نحوه استفاده، نگهداری و تعمیر این دستگاه‌ها آشنایی داشته باشید تا بتوانید از آسیب بیشتر آن‌ها جلوگیری کنید. یکی از مشکلاتی که ممکن است برای کمپرسور اسکرو ایجاد شود، خاموش شدن ناگهانی در دما بالاست. علت خاموش شدن کمپرسور باد چیست؟ این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • افزایش دمای محیط
  • پایین آمدن سطح روغن
  • استفاده از روغن نامناسب
  • کثیف بودن مسیر گردش روغن
  • کمپرسور کثیف شدن رادیاتور خنک‌کننده روغن
  • عدم کارکرد درست شیر ترموستاتیک کمپرسور
  • اشتباه بودن جهت چرخش فن خنک‌کننده دستگاه
  • عدم انجام درست تهویه و چرخش هوای خنک درون کابین کمپرسور اسکرو

پیشنهاد مطالعه: در این قسمت، مشخص شد که استفاده از روغن کمپرسور، چه نقشی در سلامت این دستگاه دارد. اگر می‌خواهید با دلیل اهمیت روفن برای این دستگاه آشنا شده و انوع آن را بشناسید، از محتوای لینک مقابل استفاده کنید: روغن کمپرسور اسکرو .

3. مشکلات کمپرسور اسکرو؛ کافی نبودن حجم هوا

یکی از دیگر مشکلاتی که ممکن است برای compressor screw ایجاد شود، کافی نبودن حجم یا فشار هواست. برای حل این مشکل، لازم است که ابتدا دستگاه مصرفی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آیا میزان مصرف دستگاه از توان کمپرسور کمتر یا بیشتر است. اگر چه دلیلی که عنوان کردیم یکی از اصلی‌ترین علت‌های این اتفاق است اما ریشه این اتفاق می‌تواند مسائل دیگری باشد؛ از جمله:

  • تمیز و سالم بودن فیلتر هوا
  • چک کردن شیر ورودی و اطمینان یافتن از باز بودن کامل آن
  • چک کردن اختلاف فشار از روی جداکننده روغن کمپرسور و تعویض سپراتور در صورت لزوم

حجم هوا

4. وجود روغن در هوای فشرده

وجود روغن در هوای فشرده یکی دیگر از مشکلات کمپرسور اسکرو است که می‌تواند در عملکرد و کارایی آن اختلال ایجاد کند. از مهم‌ترین دلایل این مشکل می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • استفاده از روغن نامناسب
  • بالا بودن دمای کاری کمپرسور اسکرو
  • بیستر از حد معمول بودن حجم روغن دستگاه
  • کهنه و قدیمی شدن سپراتور روغن و یا از روغن اشباع شدن آن

پیشنهاد: یکی از پراستقبال‌ترین محصولاتی که توسط پارس وکیوم به عنوان نماینده روبوسکی در ایران در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، بلوئر robuschi است. شما می‌توانید بااطمینان از اصالت کالا، این محصول را با بهترین کیفیت از ما تهیه کنید.

5. پاره شدن تسمه در کمپرسور اسکرو

یکی از مشکلات مهمی که می‌تواند از روشن شدن کمپرسور جلوگیری کرده و در عملکرد آن اختلال ایجاد کند، پاره شدن تسمه است. این اتفاق عموما به دلیل پوسیدگی تسمه اتفاق می‌افتد که علت آن هم می‌تواند به دلیل عدم هم‌راستا بودن فولی هواساز و الکتروموتور رخ بدهد. یکی دیگر از دلایل پارگی تسمه نیز می‌تواند شل بودن و یا کیفیت پایین آن باشد.

پاره شدن تسمه

6. مشکلات کمپرسور اسکرو؛ صدای زیاد

علت صدای زیاد پمپ باد و کمپرسور اسکرو چیست؟ صدای زیاد در کمپرسورها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها شل بودن و عدم سفت بودن تسمه است. برای حل این مشکل، می‌توانید تسمه را عوض کرده و یا پیچ سیستم را سفت کنید. یکی دیگر از دلایل داشتن صدای بالای کمپرسور اسکرو، هم‌راستا نبودن فولی‌ها و خراب شدن بلبرینگ‌های الکتروموتور است.

تراز نبودن کمپرسور نیز می‌تواند یکی از دلایل اصلی تولید صدای بالا در این دستگاه باشد. همچنین ممکن است که واحد هواساز تحت فشار باشد و در نهایت منحصر به ایجاد سروصدای بالا شود.

پیشنهاد مطالعه: بسیاری از مشتریان ما کمپرسور اسکرو را با اسکرال اشتباه مي‌گیرند. برای درک بهتر تفاوت‌های این دستگاه‌ها با هم پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله بررسی تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو را مطالعه کنید.

جمع‌بندی نهایی

همانطور که درابتدا نیز توضیح دادیم کمپرسور اسکرو از پرکاربردترین کمپرسورهای هوا در صنایع و مشاغل مختلف است که درست مانند سایر تجهیزات ممکن است بعد از مدتی، با مشکلات متعدد مواجه شود. شما برای اینکه بتوانید این مشکلا را برطرف کنید، در مرحله اول باید بدانید که دلیل ایجاد آن‌ها چیست. امیدواریم که مطالب گفته شده در مورد مشکلات کمپرسور اسکرو و دلایل آن‌ها برای شما کاربردی و مفید بوده باشد. چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با مشکلی مواجه شدید و یا مطلبی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

2 پاسخ

    1. با سلام و وقت بخیر
      اصولا اصلی ترین علت ترکیدن سپراتور کمپرسور هوا، وجود الکتریسیته ساکن در داخل مخزن و فیلتر سپراتور است بنابراین بهتر است حتما از فیلتر و قطعات مرغوب استفاده کنید و هنگام تعویض قطعات از یک متخصص کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *