بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

بررسی کامل انواع قطعات بلوئر هوا

بلوئرهای هوا همانند پمپ‌های خلأ و کمپرسورهای هوا به‌عنوان یکی از تجهیزات کاربردی شناخته می‌شود که در صنایع و مشاغل مختلف و متعددی استفاده می‌شوند. در حقیقت بلوئر هوا می‌تواند نقطه مقابل پمپ‌های وکیوم باشد. امروزه انواع مختلفی از بلوئرها وجود دارند که هرکدام از آنها دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارند. در حقیقت بلوئرها بر اساس ظرفیت موتور، نوع طراحی تیغه‌ها، اندازه و کاربرد به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند که شامل روتس بلوئرها، فن بلوئرها، ساید چنل و اسکرو بلوئرها هستند. بلوئرها همانند پمپ‌های وکیوم از قطعات مختلفی تشکیل شده‌اند که هرکدام وظایف خاص و ویژه‌ای دارند. در ادامه این مطلب  از پارس وکیوم به بررسی کامل انواع قطعات بلوئر هوا پرداخته خواهد شد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

بلوئر چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

همان‌طور که گفته شد بلوئرها دستگاه‌هایی هستند که دارای عملکرد مشابه عملکرد پمپ‌های وکیوم و کمپرسورها هستند. این ابزارها با استفاده از انرژی الکتریکی هوا به بیرون پرتاب می‌شود. بلوئرها برخلاف کمپرسورها دارای تجهیزات کمتری است و بدون روغن نیز می‌تواند کار بکند. بلوئرها از نظر مکانیسم عملکرد می‌توانند در دسته‌های مختلفی همچون احیاکننده و دوار، رفت‌وبرگشت، دینامیکی یا سانتریفیوژی و همچنین بلوئر جابه‌جایی مثبت قرار بگیرند. در اصل بلوئرها قادر هستند هوا را از محیطی به محیط دیگر منتقل کنند. از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از بلوئرهای هوا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش هزینه‌های سرویس و تعمیرات
  • توانایی کار با روغن و بدون روغن
  • کاهش آلودگی‌ها و انواع آلاینده‌ها
  • کاهش استهلاک قطعات جانبی
  • امکان استفاده از محیط‌های مختلف
  • ایجاد فشار خروجی یکدست و یکنواخت
  • کاهش دادن دامنه پالس جریان خروجی
  • افزایش عمر قطعات جانبی
  • سیستم‌های متنوع آب‌بندی و روان کاری

باتوجه به اینکه توضیح بیشتر در مورد مزایای بلوئر هوا در این بحث نمی‌گنجد، پیشنهاد می‌کنیم مقاله مربوطه در بلاگ پارس وکیوم با عنوان مزایای استفاده از بلوئر را مطالعه کنید.

بلوئر هوا

انواع قطعات بلوئر هوا

همان‌طور که گفته شد بلوئر هوا در مقایسه با کمپرسور هوا و پمپ وکیوم دارای اجزا و قطعات کمتری است. بلوئرهای هوا دارای انواع مختلفی هستند و هرکدام از آنها کاربردها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارند و ممکن است که تعدادی از آنها دارای اجزا و قطعات مختلفی و متفاوتی باشند اما به‌صورت کلی اجزای بلوئر هوا به شرح زیر می‌باشد:

چرخ‌دنده‌های تایمینگ

از مهم‌ترین قطعات بلوئر هوا می‌توان به چرخ‌دنده‌های تایمینگ اشاره کرد که وظیفه اصلی آن هماهنگ کردن لوب‌ها و قرارگیری در محل مناسب است. این چرخنده‌ها اگر دچار خوردگی یا آسیب و ایرادی شوند باعث ناهماهنگی بلوئر و نارسایی آن می‌شود. بازدیدهای دوره‌ای و تعویض به‌موقع روغن می‌تواند تأثیر زیادی در طول عمر این چرخنده‌ها داشته باشد.

اورینگ‌ها

یکی دیگر از قطعات اصلی و مهم در بلوئرهای هوا اورینگ‌ها هستند که در کنار گسکت‌ها و اورینگ‌ها نقش آب‌بندی را به عهده دارند. به‌صورت کلی از اورینگ‌ها به‌عنوان واسطه و نشت بند بین پوسته اصلی بلوئر و درب گیربکس و سایر متعلقات چرخ‌دنده‌های تایمینگ استفاده می‌شود.

شفت‌ها

شفت‌ها از دیگر قطعات اصلی و حیاتی بلوئرها هستند که وظیفه آنها تراز بندی و انتقال قدرت انرژی دوار و مکانیکی ورودی از فولی به ساختار بلوئر هوا است. چنانچه شفت‌های بلوئر دچار مشکل، خراشیدگی، کج شدگی، ترک‌خوردگی و … شود ممکن است باعث ایجاد مشکل در عملکرد بلوئر شود و سلامت کلی دستگاه را به خطر بیندازد. لازم است که شفت بلوئر به‌صورت مستمر و همیشه بازدید شود تا سلامت آن حفظ شود.

پروانه‌های بلوئر

پروانه‌ها یا لوب‌ها از دیگر قطعات بلوئر است که پیرامون محور شفت چرخش می‌کند و وظیفه اصلی آن جابجایی و انتقال سیال است. در حقیقت لوب‌ها یا پروانه‌ها از مهم‌ترین قطعات بلوئرها است و می‌توانند نقش بسیار ویژه‌ای در عملکرد آنها داشته باشد و می‌تواند به ایجاد فشار و دبی مناسب کمک زیادی بکند. یکی از مهم‌ترین ایرادات و معایبی که در بلوئرهای هوا وجود دارد سایش لوب‌ها و پوسته داخلی و یا سایش بخش خارجی لوب با پوسته جانبی می‌باشد که در نهایت ممکن است باعث افزایش دمای بلوئرها، کاهش راندمان و عملکرد بلوئرها و ایجاد سروصدا در بلوئرها می‌شود.

اجزای بلوئر

پوسته بلوئر

یکی از قطعات بلوئر هوا پوسته آن است که در اصل وظیفه محافظت و نگهداری از سایر قطعات دستگاه را بر عهده دارد. در حقیقت پوسته می‌تواند نقش بسیار ویژه‌ای در میزان راندمان و عملکرد بلوئرهای هوا داشته باشد. هرچقدر که طراحی و ساخت پوسته بهتر و باکیفیت‌تر باشد می‌تواند میزان هوادهی دستگاه را افزایش دهد و راندمان آن را بهبود بدهد. زمانی که پوسته بلوئر از بخش داخلی دچار آسیب و خراش شود باعث عدم انطباق درست سطح خارجی لوب‌ها با سطح داخلی پوسته می‌شود و این امر در نهایت موجب فرار سیال از پوسته و لوب می‌شود که باعث کاهش راندمان بلوئر می‌شود.

پیشنهاد: پارس وکیوم نماینده بلوئر روبوسکی می‌باشد، شما می‎‌توانید برای خرید بهترین و باکیفیت‌ترین انواع بلوئر با کارشناسان ما در پارس وکیوم با شماره 02166801373 در تماس باشید.

فیلتر هوا

فیلتر هوا نیز از دیگر قطعات بلوئر هوا است که وظیفه بسیار تأثیرگذاری داشته و از ورود گردوغبار و ذرات معلق به داخل بلوئر جلوگیری می‌کند. چنانچه گردوغبار و مواد خارجی وارد بلوئر شوند ممکن است باعث خراشیدگی پوسته داخلی و سطح خارجی لوب‌ها شود و در نهایت عملکرد و راندمان بلوئر تحت تأثیر منفی قرار بگیرد به همین دلیل فیلتر نقش ویژه‌ای در سلامت کلی دستگاه دارد.

بلبرینگ‌ها

بلبرینگ‌ها به اجزایی در بلوئرها گفته می‌شوند که وظیفه آنها ثابت نگه‌داشتن و همچنین کمک به روان کار کردن شفت‌های لوب است. چنانچه بلبرینگ‌های بلوئر دچار مشکل و ایراد شود راندمان دستگاه به‌شدت کاهش پیدا کرده و باعث ایجاد سروصدای زیادی می‌شود. به‌صورت کلی هرگونه آسیب به بلبرینگ‌ها مانند کج شدگی، شکستگی و … می‌تواند عملکرد بلوئر را تحت تأثیر قرار بدهد.

  • در کنار این قطعات می‌توان به قطعات دیگری همچون روتورها، سیل کننده‌ها، سیلندر، سر سیلندر و … در بلوئر اشاره کرد که هرکدام از آنها دارای وظایف مختلفی در بلوئر هستند.

عیب‌یابی و تشخیص زمان تعمیر بلوئر

همان‌طور که گفته شد برای عیب‌یابی روتس بلوئر و انواع بلوئرهای دیگر لازم است که ابتدا با مشکلات و ایرادات آن‌ها آشنایی پیدا کرد. برای آنکه بهترین زمان تعمیر بلوئر را تشخیص داد لازم است که نکات و پارامترهای مختلفی را در نظر گرفت که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • در مرحله اول باید مدت زمان کارکرد بلوئر را بررسی کرد چرا که این تجهیزات می‌توانند بعد از گذشت 3 تا 4 سال دچار افت راندمان شوند و نیاز به تعمیر پیدا کنند.
  • محیط استفاده از بلوئر اهمیت بالایی دارد. به عنوان مثال بلوئر در کارخانه سیمان و مواد شیمیایی می‌تواند زودتر به تعمیر نیاز پیدا کند.
  • بلوئر باید با توجه به شرایط و محل استفاده به صورت روزانه و هفتگی چک شده و تمامی آلارم ها و هشدارهای دستگاه و وضعیت آن بررسی شود.
  • میزان روغن دستگاه باید به صورت دوره‌ای بررسی شده چرا که عواملی همچون تغییر رنگ روغن، بالا رفتن ویسکوزیته آن و … می‌تواند نشان از معیوب بودن دستگاه باشد.
  • در صورت تغییر صدای بلوئر باید بلافاصله برای پیدا کردن ایراد آن اقدام کرد و از کار کردن بیشتر با آن ممانعت کرد.
  • از دیگر روش‌های عیب‌یابی بلوئر هوا بررسی میزان حرارت و دمای آن است. بلوئرها معمولاً در دمای بین 60 تا 90 درجه استفاده می‌شوند و چنانچه دمای آن‌ها بیشتر از 120 درجه شد نشان‌دهنده مشکل و ایراد اساسی دستگاه است و باید تعمیر شود.

تعمیر بلوئر هوا

دلایل اصلی عیوب بلوئرها

همان‌طور که گفته شد بلوئرها بعدی از مدتی فعالیت می‌توانند دچار مشکلات و ایرادات مختلفی شوند که مهم‌ترین آن‌ها در بخش‌های قبلی ذکر شوند. هر کدام از عیوب ذکر شده می‌توانند بر اثر عوامل و دلایل مختلفی باشند که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • کاهش سرعت بلوئر می‌تواند ناشی از شل شدن تسمه و یا عدم تنظیم نیروی کششی تسمه باشد.
  • کاهش ظرفیت هوادهی بلوئر می‌تواند در اثر کاهش سرعت و یا استهلاک بین قطعات باشد.
  • افزایش بیش‌ازحد فشار بلوئر در اثر عدم کنترل باد وکیوم تولید شده و نصب نادرست شیرهای حفاظتی خواهد بود.
  • گرفتگی در مسیر لوله‌ها می‌تواند ناشی از معیوب بودن شیرهای اطمینان و جداکننده و … باشد.
  • کاهش قدرت بلوئر می‌تواند در اثر تمیز نبودن فیلترها، استفاده از روغن بی‌کیفیت، هم امتداد نبودن پولی‌ها و کوپلینگ ها و … باشند.
  • افزایش حرارت می‌تواند در اثر افت سرعت بلوئر و هم امتداد نبودن پولی‌ها باشد.
  • افزایش صدای بلوئر در اثر سایش روتورها، استهلاک قطعات داخلی و افزایش فشار ایجاد می‌شود.

تعمیر بلوئر هوا

بلوئرها امروزه می‌توانند استفاده‌های صنعتی متعددی داشته باشند و تعمیر و نگهداری آن‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. مهم‌ترین اجزای این تجهیزات شامل اورینگ، پوسته، پروانه، چرخ‌دنده‌های تایمینگ، شفت، فیلتر هوا، بلبرینگ، فیلتر خروجی، سیلندر و سرسیلندر هستند. بعد از تشخیص مشکلات و ایرادات بلوئر و برای تعمیر آن می‌توان بر اساس مراحل زیر اقدام کرد.

  • در مرحله اول باید پوسته دستگاه بررسی شده و در صورت وجود ترک، شکستگی و … اقدام به تعمیر یا تعویض آن کرد تا از نشت سیال و افت کارایی آن جلوگیری شود.
  • فیلترها و روغن دستگاه باید بررسی شده و در صورت نیاز تعویض شوند
  • قطعات داخلی بلوئر باید به صورت دوره‌ای بررسی شده و در صورت وجود هرگونه مشکلی در آن‌ها برطرف شده و در صورت نیاز تعویض شوند.
  • برای تعمیر بلوئرها باید از تخصص و مهارت کافی برخوردار بود و حتی‌الامکان از افراد متخصص کمک گرفت.

در مقاله‌ای از پارس وکیم به بررسی و مقایسه کمپرسور و بلوئر هوا پرداخته‌ایم که پیشنهاد میکنیم برای اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه کنید.

جلوگیری از خرابی و تعمیر بلوئر هوا

عوامل و پارامترهای مختلفی می‌توانند در افزایش راندمان و کارایی بلوئرها مؤثر باشند و لازم است که قبل از نصب و استفاده از این تجهیزات به نکات و پارامترهای مختلفی توجه داشت. از مهم‌ترین نکاتی که برای جلوگیری از خراب شدن بلوئرها باید مد نظر قرار داد می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • در ابتدا یک بلوئر مناسب از نظر قدرت، فشار، سرعت و … متناسب با نوع کار و صنعت انتخاب کرد تا فشار زیادی به آن وارد نشود.
  • تمام مسیرهای لوله‌کشی و محفظه داخلی بلوئر باید بررسی شوند و از سلامت آن‌ها مطمئن بود.
  • موتور و بلوئر باید در یک راستا باشند تا قطعات داخلی آن‌ها دچار استهلاک نشوند.
  • روغن دستگاه باید در زمان مشخص تعویض شود و برای دستگاه از روغن مرغوب استفاده کرد.
  • قطعات مصرفی بلوئر مانند فیلترها باید در زمان مشخص و دقیق تعویض شوند.
  • بلوئر باید در یک محل مناسب نصب شود و از لرزش و حرکت کردن آن جلوگیری کرد.
  • قبل از استارت باید از خالی بودن محفظه ورودی هوا، فیلترها، سایلنسر، محفظه خروجی هوا، مسیر لوله‌کشی و اتصالات، اگزوز خروجی از هرگونه ذرات و اشیاء، مواد خارجی اطمینان حاصل کرد.

عیب یابی بلوئر هوا

مهم‌ترین کاربردهای بلوئرها

همان‌طور که گفته شد امروزه می‌توان در صنایع و مشاغل مختلفی از بلوئرها استفاده‌های متعددی داشت. از جمله مهم‌ترین کاربردهای این دستگاه‌ها می‌توان به مواردی همچون استفاده در ماشین‌های سم‌پاشی، صنعت پتروشیمی، تصفیه‌خانه‌های صنعتی و خانگی، استفاده در خشک‌کن‌ها، استفاده در سیلوها، استفاده در صنایع فولاد، کاغذسازی، سیمان، شیشه‌سازی، غذا و دارو، ماشین‌آلات نقاشی، جمع‌آوری گردوغبار، کاربرد بلوئر هوا در پرورش آبزیان و … اشاره کرد.

پیشنهاد: ما یک مقاله در مورد کاربرد انواع بلوئر نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

سخن نهایی

بلوئرها در حقیقت ابزارهایی هستند که با استفاده از انرژی الکتریکی هوا به بیرون پرتاب می‌کنند و به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند و هرکدام از آنها کاربردهای مختلفی در صنایع مختلف دارند. قطعات بلوئر هوا می‌تواند با توجه به نوع آن متفاوت باشد اما به‌صورت کلی قطعاتی مانند شفت‌ها، لوب‌ها، اورینگ ها، بلبرینگ‌ها و … از مهم‌ترین قطعات آنها هستند و هرکدام از آنها دارای کاربردهای مختلفی هستند و می‌توانند= در عملکرد بلوئر تأثیر مستقیمی داشته باشند.