بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

بلوئر هوا در پرورش آبزیان چه کاربردی دارد ؟

بلوئرهای هوا از جمله تجهیزات و ابزارهایی هستند که امروزه در صنایع مختلفی استفاده می‌شوند و همانند پمپ خلا و کمپرسور هوا کاربردهای متعددی دارند. در اصل بلوئرهای هوا نقطه مقابل پمپ‌های خلا می‌باشند و امروزه انواع مختلفی از آنها با ظرفیت‌های مختلف وجود دارند. این تجهیزات با توجه به میزان ظرفیت، نوع طراحی تیغه‌ها، اندازه و کاربرد و …به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند و هر کدام از آنها می‌توانند در مشاغل و صنایع مختلف کاربرد داشته باشند. روتس بلوئر ها، فن بلوئرها، ساید چنل و اسکرو بلوئرها از مهم‌ترین انواع بلوئرهای هوا هستند که قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. در ادامه این مطلب از پارس وکیوم به بررسی کاربردهای بلوئر هوا در پرورش آبزیان پرداخته می‌شود.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

استفاده از بلوئر هوا در پرورش آبزیان

امروزه دستگاه‌های هواده نقش بسیار ویژه‌ای در پرورش آبزیان دارند چرا که این دستگاه وظیفه تأمین اکسیژن مورد نیاز و افزایش بازدهی آب را بر عهده داشته و موجب می‌شود که گازهای سمی از آب خارج شده و در نهایت آب به تعادل گرمایی برسد. در حقیقت بلوئرهای هوا عملکردی مشابه با پمپ‌های وکیوم و کمپرسورها دارند و با استفاده از انرژی الکتریکی هوا را به بیرون پرتاب می‌کنند. این دستگاه‌ها دارای میزان فشار خروجی ثابتی هستند و در محیط‌هایی با عمق کم مانند استخرهای پرورش ماهی راندمان بسیار خوبی دارند. مکانیسم هوادهی بلوئرها از نوع عمقی بوده و این باعث می‌شود که حتی در استخرهایی با تراکم بالا نیز استفاده‌های متعددی داشته باشد.

aquatic blower

پیشنهاد مطالعه: ما یک مقاله در مورد کمپرسورهای هوا در صنایع کشاورزی، دامپزشکی و شیلات نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

در حقیقت می‌توان گفت در اثر مکانیسم هوادهی آب‌وهوا باهم مخلوط می‌شوند و این کار کمک می‌کند که میزان اکسیژن محلول در آب افزایش پیدا کند و نیاز آبزیان به راحتی تأمین گردد. اکسیژن باعث می‌شود که آبزیان رشد بهتری داشته باشند و میزان خسارات و تلفات آنها به حداقل برسد. همچنین این دستگاه کمک می‌کنند که جمعیت میکروب‌های موجود در استخرها متعادل و تنظیم شود. بلوئرهای هوا به راحتی می‌توانند اکسیژن را در آب محلول کنند به همین دلیل اهمیت بالایی در این صنعت دارند.

کاربردهای بلوئر هوا در پرورش آبزیان

همان‌طور که گفته شد وظیفه اصلی بلوئرهای هوا در استخرهای پرورش آبزی محلول کردن اکسیژن در آب است که می‌تواند فواید و مزایای متعددی داشته باشد. از مهم‌ترین کاربردهای بلوئرهای هوا در استخر پرورش ماهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بالا بردن ضریب غذایی، هضم و جذب غذا
  • افزایش بازدهی و راندمان آب در نتیجه تولید بیشتر
  • عدم سمی شدن آب استخر به‌وسیله عوامل خارجی و فضولات آبزیان
  • افزایش رشد و سلامتی آبزیان مختلف
  • رشد بیشتر باکتری‌های هوازی در آب و تنظیم جمعیت میکروبی

روش‌های مختلفی هوادهی در استخر آبزیان

به صورت کلی برای هوادهی استخرهای آبزیان می‌توان از دو روش مختلف سطحی و عمقی استفاده کرد. هوادهی سطحی توسط دستگاه‌های اسپلش و پول ویل و انواع پمپ‌ها انجام می‌شود درحالی که هوادهی عمقی یا مرکزی توسط انواع بلوئرهای هوا صورت می‌پذیرد. دستگاه‌های هوادهی سطحی در درون خود استخر پرورش و بر روی سطح آب قرار داده می‌شوند درحالی‌که دستگاه‌های هوادهی عمقی در خارج از فضای استخر و درون یک اتاقک مخصوص نصب می‌شوند و هوای تولید شده توسط آنها از طریق کانال‌های خروجی به داخل استخر فرستاده می‌شود.

پیشنهاد: پارس وکیوم نماینده بلوئر robuschi می‌باشد، شما می‎‌توانید برای خرید بهترین و باکیفیت‌ترین انواع بلوئر با کارشناسان ما در پارس وکیوم با شماره 02166801373 در تماس باشید.

مزیت‌های استفاده از بلوئر هوا در هوادهی عمقی

هوادهی عمقی و استفاده از بلوئر هوا در پرورش آبزیان اهمیت بسیار زیادی در صنعت شیلات دارد و به رشد موجودات آبزی کمک می‌کند. عدم وجود اکسیژن کافی در قسمت‌های عمیق استخرهای پرورش آبزیان باعث می‌شود که آلودگی‌ها و مواد زائد مختلف انباشته شوند و دچار پوسیدگی گردند که در نهایت منجر به تولید گازهای سمی شده و اثرات مخربی بر روی ماهیان و سایر آبزیان خواهد داشت. دستگاه‌های هوادهی سطحی قادر به برطرف کردن این مشکل نخواهند بود.هوادهی کامل استخرهای پرورش آبزیان با استفاده از سیستم چرخشی و خروج گازهای سمی کمک می‌کند که میکروارگانیسم‌های هوازی و حشرات از مواد ته نشین شده و زائد تغذیه کنند. همچنین این دستگاه به پاک‌سازی کاملاً استخرهای پرورش آبزیان کمک ویژه‌ای کرده و به تغذیه بهتر و مناسب‌تر آنها کمک می‌کند. با توجه به آنکه بلوئرهای هوا به کمک انرژی الکتریکی و با قدرت ویژه‌ای هوا را به داخل استخرهای هوا تزریق می‌کنند به حل شدن بهتر اکسیژن کمک کرده و در نهایت باعث افزایش راندمان و بازدهی استخر می‌شوند. به صورت کلی مهم‌ترین مزایا استفاده از بلوئر هوا در پرورش آبزیان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تبدیل آب استخر به یک اکوسیستم طبیعی با ایجاد جریان هوا
  • بازیابی عملکرد تصفیه آب و جلوگیری از ته نشین شدن مواد مختلف در آب
  • افزایش راندمان و بازدهی استخر
  • صرفه‌جویی در هزینه‌های برق به دلیل افزایش سرعت حل شدن اکسیژن در آب
  • عدم انتقال برق به آب و امنیت بالا
  • جلوگیری از تلفات و خسارت‌ها و افزایش سودآوری صنعت شیلات

انواع بلوئرهای هوا

همان‌طور که گفته شد بلوئرهای هوا بر اساس پارامترها و فاکتورهای مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند و هر کدام از آنها از قطعات مختلف ساخته شده و ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارند. ازجمله انواع بلوئر هوا می‌توان به بلوئرهای هوای دوار یا جابجایی مثبت، بلوئرهای سایدچنل، بلوئرهای گریز از مرکز یا سانتریفیوژی، بلوئرهای رفت و برگشتی، بلوئرهای شعاعی و … اشاره کرد که هر کدام می‌توانند استفاده‌های متعددی داشته باشند. بهترین و مناسب ترین بلوئر هوا در پرورش آبزیان بلوئرهای ساید چنل هستند که با نام‌های ورتکس بلوئر، بلوئر توربینی و بلوئر یا کمپرسور رینگی نیز شناخته می‌شوند.
این بلوئرها از راندمان و بازدهی بسیار خوبی برخوردار هستند و می‌توانند در عمق‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. در حقیقت بلوئر ساید چنل بدو استفاده از روش جابجایی مثبت گازها را انتقال می‌دهد و با خروجی ثابت فشار و محدود شده عمل می‌کند و این باعث می‌شود یک خروجی با فشار پایین و ثابت و تولید ظرفیت‌های بالا در فشارهای کم ایجاد شود.

پیشنهاد مطالعه: ما یک مقاله در مورد قطعات بلوئر هوا نوشته ایم که می توایند آن را مطالعه کنید.

سخن نهایی

تأمین اکسیژن کافی و به موقع در صنعت شیلات و پرورش آبزیان اهمیت بسیار زیادی دارد و بی‌توجهی به آن ممکن است در نهایت منجر به خسارت‌ها و تلفات زیادی شود. استفاده بلوئر هوا در پرورش آبزیان امروزه اهمیت بسیار زیادی در این صنعت دارد چرا که این دستگاه‌ها می‌توانند مزیت‌های متعدد داشته باشند و به افزایش راندمان استخر و رشد بهتر آبزیان کمک کنند. این بلوئرها بازدهی مناسبی در انتقال جرم اکسیژن داشته و عملکرد بازیابی و تصفیه آب را راحت‌تر می‌کنند و کمک می‌کنند که آبزیان به راحتی اکسیژن مورد نیاز خودشان را دریافت کنند.

یک پاسخ

  1. بله دوست عزیز با توجه به خاصیت هایی که استفاده از بلوئر هوادهی پرورش ماهی دارد،، همانطور که در مقاله اشاره شد، این وسیله به افزایش عمر مفید آبزیان کمک شایانی میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *