بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

انواع پمپ صنعتی و کاربرد آنها

پمپ‌های باد از جمله تجهیزات پرکاربردی هستند که می‌توانند در صنایع و مشاغل مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند. پمپ صنعتی می‌تواند بر اساس پارامترها و فاکتورهای مختلفی تقسیم‌بندی شود و هر کدام از آنها از ویژگی‌ها، مشخصات و کاربردهای مختلفی برخوردار هستند و می‌توانند استفاده‌های صنعتی، نیمه‌صنعتی و غیر صنعتی داشته باشند. پمپ‌های صنعتی در مقایسه با سایر پمپ‌های باد از قدرت بالاتری برخوردار هستند و می‌توانند کاربردهای متعدد و بیشتری داشته باشند. در ادامه این مطلب از پارس وکیوم به بررسی انواع پمپ‌های صنعتی و کاربردهای آنها پرداخته خواهد شد.

پمپ صنعتی چیست؟

پمپ‌ها در اصل به تجهیزاتی گفته می‌شوند که می‌توانند با استفاده از انتقال نیروی ثانویه‌ای سیالات مختلف مانند مایعات و گازها را به حرکت درآورده و به نقاط دیگری منتقل کنند. پمپ باد انواع مختلفی دارد که مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین آنها شامل انواع پمپ‌های محوری، شعاعی، پره‌ای، دنده‌ای، حلزونی، شلنگی، ترکیبی، دیافراگمی، پیستونی و … هستند.

این پمپ‌ها می‌توانند از نظر عملکرد نیز به دو دسته اصلی پمپ‌های جابجایی مثبت و سانتریفیوژی طبقه‌بندی شوند.

انواع پمپ صنعتی و کاربرد آنها

گاهی اوقات در صنایع مختلف لازم است که مایعاتی همچون آب، نفت، مواد شیمیایی، گل‌ولای، دوغاب و … به نقاط دیگری منتقل شوند و برای این کار لازم است که از پمپ‌هایی با قدرت مناسب استفاده شود تا در زمان مناسب و با سرعت کافی انتقال صورت بگیرد. پمپ‌های صنعتی می‌توانند در ابعاد بزرگ، با قدرت‌های متفاوت و با موتورهای مختلف وجود داشته باشند.

بیشتر بدانید:آشنایی با انواع کمپرسور باد صنعتی

انواع پمپ صنعتی

پمپ صنعتی مانند بلوئر و کمپرسور هوا می‌تواند انواع مختلفی داشته و هر کدام از آنها از ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی برخوردار باشند. از جمله پراستفاده‌ترین پمپ‌های صنعتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پمپ جابجایی مثبت

پمپ‌ جابجایی مثبت یک نوع پمپ صنعتی است که می‌تواند انواع مختلفی مانند پمپ‌های چرخشی، رفت و برگشتی و … داشته باشد و برای انتقال انواع سیالات به میزان ثابت و با فشار زیاد استفاده شود. در حقیقت پمپ‌های جابجایی مثبت می‌توانند انواع مختلفی همچون پمپ‌های اسکرو، پمپ‌های دیافراگمی، پمپ‌های پریستالتیک، پمپ‌های چرخ دنده‌ای و … داشته باشند و هر کدام از آنها با توجه به ویژگی‌ها، مشخصات و ابعاد و اندازه‌ها در صنایع مختلفی استفاده شوند. پمپ‌های جابه‌جایی مثبت معمولاً در اکثر صنایع پویا مانند نساجی، پزشکی، تولید لوله و اتصالات، پتروشیمی، نفت و گاز و … استفاده می‌شوند.

پمپ‌های گریز از مرکز

پمپ‌های سانتریفیوژی نیز نوعی از پمپ‌های صنعتی هستند که برای سرعت بخشیدن به انتقال سیالات و افزایش فشار از پروانه استفاده می‌کنند. در حقیقت می‌توان از اکثر پمپ‌های سانتریفیوژی در صنایع مختلف به عنوان پمپ بتن، پمپ دوغاب، پمپ آسیابی و … استفاده کرد. البته این نوع پمپ‌ها می‌توانند در پزشکی، آزمایشگاه، ساختمان‌ها و … نیز استفاده شوند.

پمپ دینامیکی یا سانتریفیوژی نوعی پمپ صنعتی است که انرژی جنبشی را به صورت پشت سر هم و دائمی به سیال منتقل می‌کند و می‌تواند کاربردهای متعددی داشته باشد. انرژی جنبشی تولید شده در این پمپ‌ها به انرژی فشاری تبدیل می‌شود و سیال با سرعت و فشار بسیار بالایی از مجرای خروجی عبور می‌کند. از مهم‌ترین کاربردهای پمپ صنعتی سانتریفیوژی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در صنعت کشاورزی، دامداری و شیلات
  • استفاده در صنعت فاضلاب و تصفیه آب
  • استفاده در شستشوی صنعتی و سیستم‌های آتش‌نشانی
  • استفاده در معادن و استخرها
  • استفاده در سیستم‌های گرمایشی

پمپ صنعتی

پمپ‌های رفت و برگشتی

پمپ‌های رفت و برگشتی از کاربردی‌ترین نوع پمپ‌های صنعتی هستند که معمولاً برای پمپاژ سیالات با ویسکوزیته بالا مانند روغن، رنگ، رزین یا مواد غذایی استفاده می‌شوند. در حقیقت این نوع پمپ هوا مانند پمپ خلا کاربردهای ویژه‌ای دارد و معمولاً برای کارهایی که به دور موتور دقیق یا خروجی فشار بالا نیاز است به کار می‌رود. خروجی این پمپ‌ها برخلاف پمپ‌های سانتریفیوژ تحت تأثیر فشار قرار نمی‌گیرد. این پمپ‌ها دارای یک حفره در سمت مکش دستگاه و یک حفره دیگر در سمت تخلیه دستگاه هستند و این باعث می‌شود که عمل مکش دستگاه بدون توجه به حجم و فشار موجود انجام شود. از مهم‌ترین کاربردهای پمپ‌های رفت و برگشتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در صنایع حفاری نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاه‌های نفتی
  • استفاده در پمپاژ سبک روغن
  • استفاده در سیستم‌های پنوماتیک
  • تأمین دیگ‌های بخار کوچک با میعانات گازی
  • استفاده در کارواش‌ها و مشاغل نیمه‌صنعتی

بیشتر بدانید:معرفی بهترین کمپرسور برای صنعت نساجی و پوشاک کدام است؟

پمپ‌های شناور

پمپ‌های شناور به نوعی از پمپ‌های صنعتی گفته می‌شوند بر اساس پمپاژ شناور الکتریکی (ESP) کار می‌کنند. موتورهای سیستم ESP برای عملکرد در فشارها و دماهای بالا (تا 300 درجه فارنهایت) طراحی شده‌اند. پمپ‌های شناور می‌توانند در داخل چاه‌های عمیق که از فشار و دمای بالایی برخوردارند استفاده شوند. البته این نوع از پمپ‌های صنعتی هزینه راه‌اندازی، تعمیر و نگهداری بالایی دارند اما می‌توانند در صنایعی همچون صنعت حفاری بسیار مؤثر و کارآمد باشند. همچنین از این پمپ‌ها برای تخلیه آب‌های زیرزمینی در زمان بارش‌های شدید و جلوگیری از سیل نیز می‌توان استفاده کرد.

جمع‌بندی نهایی

امروزه استفاده از پمپ وکیوم ، پمپ خلا و پمپ هوا در صنایع مختلف رواج بسیار زیادی پیدا کرده است و این تجهیزات می‌توانند در انتقال انواع سیالات از نقطه‌ای به نقطه دیگر تحت شرایط ویژه دمایی و فشاری نقش ویژه‌ای داشته باشند. از جمله مهم‌ترین پمپ‌های صنعتی می‌توان به پمپ‌های جابه‌جایی مثبت، پمپ‌های سانتریفیوژی، پمپ‌های شناور و پمپ‌های رفت و برگشتی اشاره کرد که هر کدام می‌توانند انواع مختلف دیگری داشته و از استفاده‌های متعددی برخوردار باشند.

2 پاسخ

    1. درود بر شما در پتروشیمی پمپ های سانتریفیوژ، پمپ های دنده ای، پمپ های دیافراگم، پمپ های اندازه گیری، پمپ های حفره ای پیشرونده و پمپ‌ های پیستونی رفت و برگشتی کاربرد بیشتری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *