بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

بررسی تفاوت بلوئر و کمپرسور

کمپرسورهای هوا و بلوئرها از جمله تجهیزات و دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند برای انتقال گازها و سیالات و همچنین تغییر خواص آنها خصوصا خاصیت فشار آنها استفاده شوند. این تجهیزات می‌توانند کاربردهای متعددی در صنایع مختلف داشته باشند. در حقیقت مهم‌ترین تفاوت این تجهیزات میزان فشار تولیدی آنها است به‌گونه‌ای که کمپرسورهای هوا با نسبت فشار به حجم بالا کار می‌کنند در حالی که بلوئرها عملکرد معکوسی داشته و با نسبت فشار به حجم پایین عمل می‌کنند. در ادامه این مطلب از پارس وکیوم به بررسی کامل بررسی تفاوت بلوئر و کمپرسور، ویژگی‌ها و همچنین کاربردهای آنها پرداخته خواهد شد.

در این مطلب خواهید خواند:

کمپرسور و بلوئر چه دستگاهی هستند؟

کمپرسور هوا یک دستگاه پنوماتیک است که با داشتن موتور الکتریکی، دیزلی، بنزینی و … نیرو را به یک انرژی بالقوه ذخیره شده در یک سیال تحت فشار تبدیل می‌کند. در اصل کمپرسور با فشرده کردن سیالات انرژی مورد نیاز برای کار کردن تجهیزات پنوماتیک را فراهم می‌کند.

بلوئر نیز از جمله تجهیزاتی است که دارای عملکردی مخالف کمپرسورها هستند و وظیفه ساطع کردن هوا در محیط را بر عهده دارد. در اصل بلوئر دارای یک پروانه یا فن در مرکز است و هوا را مکیده با شکل دادن جریان مارپیچی از هوا در نهایت آن را با ایجاد یک فشار دینامیکی به بیرون منتقل می‌کند.

 

پیشنهاد: پارس وکیوم نماینده بلوئر robuschi می‌باشد، شما می‎‌توانید برای خرید بهترین و باکیفیت‌ترین انواع بلوئر با کارشناسان ما در پارس وکیوم با شماره 02166801373 در تماس باشید.

ویژگی‌های بلوئر هوا

بلوئرهای هوا از جمله تجهیزات پرکاربرد هستند که دارای انواع مختلفی همچون روتس بلوئر، بلوئر ساید چنل، فن بلوئر هوا و بلوئر اسکرو هستند. این تجهیزات ویژگی‌های مختلفی دارند که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

مهم‌ترین تفاوت بلوئر و کمپرسور

  • بلوئرهای هوا هم می‌توانند دارای قابلیت مکندگی و هم قابلیت دمندگی باشند.
  • بلوئرها در اندازه‌ها و ابعاد مختلفی تولید می‌شوند.
  • فشار هوای تولید شده توسط بلوئرها می‌تواند متفاوت باشد.
  • هوای خروجی بلوئرها کاملاً خشک بوده و هیچگونه رطوبت و روغنی در آن وجود ندارد.
  • بلوئرها از روغن استفاده نمی‌کنند و کاملاً تمیز هستند.
  • حمل‌ونقل بلوئرها معمولاً کار ساده‌ای است.
  • در صنایع مختلفی می‌توان از بلوئرها استفاده کرد.
  • دارای فشار هوای بالایی هستند.
  • تعمیر و نگهداری این تجهیزات کار ساده‌ای بوده و هزینه‌های کمی دارد.
  • امکان تنظیم فشار بلوئرها وجود دارد.

بیشتر بدانید :آشنایی و بررسی کامل انواع قطعات کمپرسور هوا ” 

ویژگی‌های کمپرسور هوا

تفاوت بلوئر و کمپرسور از ویژگی‌ها و قابلیت‌های آنها نیز می‌تواند مشخص شود. کمپرسورها نیز همانند بلوئرها می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند. این تجهیزات بر اساس فاکتورهایی مانند مراحل کار، نوع موتور، نوع سیستم پاشش روغن، سرعت، فشار و … تقسیم‌بندی می‌شوند و هر کدام از آنها ویژگی‌ها و کاربردهای مختلفی دارند. از مهم‌ترین ویژگی‌های کمپرسور هوا می‌توان موارد زیر را عنوان نمود:

  • کمپرسورها می‌توانند استفاده‌های صنعتی، غیر صنعتی و خانگی داشته باشند.
  • این تجهیزات در ابعاد و اندازه‌های مختلف و با قدرت‌های متنوعی تولید می‌شوند.
  • کمپرسور هوا می‌تواند در ظرفیت‌های مختلفی در دسترس باشد.
  • هر کدام از انواع این کمپرسورها شرایط نگهداری و هزینه‌های تعمیر متفاوتی دارند.

مهم‌ترین تفاوت بلوئر و کمپرسور

هرچند که می‌توان برای بلوئرها و کمپرسورهای هوا تفاوت‌ها و تمایزهای متعددی بیان کرد اما این تجهیزات می‌توانند در چند فاکتور کاملاً باهم متمایز باشند که به شرح زیر هستند:

  • میزان فشار تولیدی در کمپرسور هوا برای تولید فشار در حجم بالا و میزان فشار تولیدی در بلوئر برای تولید فشار در حجم پایین به کار می‌روند.
  • در کمپرسورها از مخزن برای متراکم کردن هوا استفاده می‌شود در حالی که در بلوئرها هوا با افزایش متوسط فشار به حرکت در می‌آید.
  • در بلوئر می‌توان جریان هوا را با تغییر زاویه تیغه‌های دستگاه تغییر داد اما در کمپرسور این قابلیت وجود ندارد.

بیشتر بدانید :پارامترهای مهم در انتخاب بلوئر مناسب ” 

بلوئر صنعتی بهتر است یا کمپرسور؟

همان‌طور که گفته شد بلوئرها و کمپرسورها دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام از آنها می‌توانند کاربردها، قابلیت‌ها، ویژگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فردی داشته باشند. در حقیقت نمی‌توان به صورت قطعی عنوان کرد که کدام یکی از این تجهیزات بهتر از دومی است چرا که هرکدام می‌توانند تحت شرایط ویژه و منحصربه‌فردی استفاده شوند و کاربردهای مختلفی داشته باشند.

blower or compressor

تفاوت بلوئر و کمپرسور از نظر کاربرد، طراحی، قدرت و فشار، سرعت، نوع موتور، کارایی، نوع سیستم خنک کننده و … می‌تواند در انتخاب آنها در صنایع و مشاغل مختلف موثر باشد. به صورت کلی این دو وسیله دارای یک سیستم عملکردی برعکس هستند و هر کدام می‌توانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند به همین دلیل به صورت قطعی نمی‌توان رای به برتری یکی از آنها داد و شرایط و فاکتورهای مختلفی در این امر دخیل هستند.

جمع‌بندی نهایی

کمپرسورها و بلوئرها از جمله تجهیزاتی هستند که امروزه تقریباً در تمامی صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر کدام از این دستگاه‌ها می‌توانند انواع مختلفی داشته و از کاربردهای متعددی برخوردار باشند. تفاوت بلوئر و کمپرسور هوا از نظر میزان فشار، مخزن، تغییر زاویه جریان هوا، مشخصات ظاهری و … باعث شده است که این تجهیزات کاربردهای متعددی داشته باشند و در صنایع و مشاغل مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند.

بیشتر بدانید :بررسی کامل انواع قطعات بلوئر هوا ”