بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

آشنایی و بررسی کامل انواع قطعات کمپرسور هوا

کمپرسور هوا به ابزارهایی گفته می‌شوند که سیالات را دریافت کرده و فشاری بیشتر از فشار ورودی آن را خارج می‌کنند. این وسایل می‌توانند در مشاغل و صنایع مختلفی همچون خودروسازی، لوازم‌خانگی، محصولات شیمیایی، صنعت نفت و گاز و … استفاده شوند. کمپرسورها بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون نحوه عملکرد، سرعت، نوع موتور محرک، فشار مکش و دهش و … می‌تواند به انواع مختلفی تقسیم شوند. کمپرسورهای گریز از مرکز، کمپرسورهای محوری، کمپرسورهای پیستونی، کمپرسورهای دیافراگمی و … از جمله رایج‌ترین و کاربردی‌ترین کمپرسورها هستند. در ادامه این مطلب از پارس وکیوم به بررسی انواع قطعات کمپرسور هوا پرداخته خواهد شد.

پیشنهاد: اگر قصد خرید پمپ وکیوم از یک ارائه دهنده مطمئن را دارید، می‌توانید به پارس وکیوم اعتماد کنید. مشاوران و متخصصان ما در تمامی مراحل خرید همراه شما خواهند بود تا به تمامی سوالات و ابهامات شما در زمان انتخاب دستگاه مناسب پاسخ دهند. برای دریافت مشاوره تخصصی و یا ثبت خرید می‌توانید وارد سایت پارس وکیوم شده و یا با شماره ۶۶۸۰۱۳۷۳-۰۲۱ تماس بگیرید.

اجزای کمپرسور

انواع قطعات کمپرسور هوا

همان‌طور که گفته شد امروزه انواع مختلفی از کمپرسورها با مکانیسم‌ها، ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و کاربردهای مختلفی در دسترس هستند که دارای مصارف صنعتی و غیر صنعتی هستند. کمپرسورها مانند بسیاری از ابزارهای صنعتی و نیمه‌صنعتی از قطعات و اجزای مختلفی تشکیل ‌شده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر می‌باشند:

موتور کمپرسور

موتور را می‌توان یکی از مهم‌ترین قطعات کمپرسور هوا دانست چرا که نیروی اصلی برای فشرده‌سازی هوا توسط این قطعه تأمین خواهد شد. موتورها نیز بر اساس منبع تأمین انرژی می‌توانند به موتورهای دیزلی و موتورهای الکتریکی تقسیم شوند. امروزه موتورهای الکتریکی بیشترین کاربرد را دارند. قدرت، اندازه و سرعت موتورها نیز باهم متفاوت هستند.

کوپلینگ

کوپلینگ قطعه‌ای است که عملیات انتقال نیرو بین پیچ‌های شافت پمپ و موتور را انجام می‌دهد. کوپلینگ‌ها انعطاف‌پذیری بالایی دارند و روی شافت و پمپ موتور نصب می‌شوند و دارای لبه‌های دندانه‌داری هستند. دندانه‌های کوپلینگ به‌وسیله بک بوش (یک‌تکه یا دوتکه) که دارای دندانه‌های داخلی است پوشانده می‌شود و دندانه‌های چرخ‌دنده‌ها با دندانه‌های داخلی بوش درگیر می‌شود و باعث انتقال گشتاور از موتور به شفت می‌گردد.

پیستون کمپرسور

پیستون در حقیقت بخش متحرک داخل سیلندر است و قطعه‌ای دیگر با نام شاتون را به حرکت در می‌آورد. این پیستون‌ها با استفاده از نیروی انفجاری سوخت‌ها بالا و پایین می‌رود و موتور را به حرکت در می‌آورد. در کمپرسور باد نیرو از میل‌لنگ به پیستون منتقل می‌شود.

رینگ پیستون

رینگ پیستون نیز از دیگر قطعات کمپرسور هوا است که 3 زیر مجموعه مختلف به نام رینگ فشار، رینگ روغن و رینگ آب‌بندی دارد که هر کدام وظایف جداگانه‌ای دارند. رینگ فشار از نفوذ گاز متراکم به داخل کارتر ممانعت می‌کند، رینگ روغن از خروج روغن از رینگ‌ها جلوگیری کرده و در نهایت رینگ آب‌بندی به منظور جلوگیری از نفوذ مایعات به داخل و خارج پیستون استفاده می‌شود. این رینگ‌ها باید تا جای ممکن به هم چسبیده و هم سایز باشند و از حرکت آزادانه پیستون در سیلندر جلوگیری نکنند.

پیشنهاد مطالعه: گیربکس صنعتی از آن دست محصولاتی است که به عنوان قلب تپنده بسیاری از صنایع شناخته می‌شود. به همین دلیل، آشنایی با آن، به شما کمک می‌کند تا در کسب‌وار خود موفق‌تر عمل کنید. برای آشنایی با این دستگاه محتوای مقاله گیربکس صنعتی چیست را مطالعه کنید..

مبدل حرارتی

از دیگر قطعات کمپرسور هوا که می‌تواند کاربردهای متعدد و مؤثری داشته باشد می‌توان به مبدل‌های حرارتی اشاره کرد. این قطعه برای افزایش اطمینان و کاهش مصرف انرژی استفاده می‌شود.

سوپاپ اطمینان و سوپاپ مکش و رانش

تنظیم میزان ورود هوا و سوخت به داخل سیلندر و ایجاد فضا برای خروج دود توسط سوپاپ اطمینان انجام می‌شود. همچنین کنترل هوای ورودی و خروجی توسط سوپاپ‌های رانش و مکش صورت می‌گیرند. این سوپاپ‌ها معمولاً از قطعات آسیب‌پذیر کمپرسورها می‌باشند.

مخزن کمپرسور و گیج فشار

یکی دیگر از مهم‌ترین قطعات کمپرسورهای هوا مخزن آن است که در حقیقت وظیفه ذخیره سازه هوای فشرده شده را بر عهده دارد. هر کدام از انواع کمپرسورها از مخزن‌های مختلفی استفاده می‌کنند. گیج فشار نیز با نام مانومتر شناخته شده و بر روی مخزن نصب می‌شود و میزان فشار هوای داخل مخزن را نشان می‌دهد.

چرخ‌دنده‌های گیربکس

چرخ‌دنده‌ها معمولاً در کمپرسورهای اسکرو وجود دارند و کار انتقال نیرو بر عهده آن‌ها می‌باشند و معمولاً دارای جنس بسیار سخت و مقاومی هستند.

component of compressor

فیلتراسیون

فیلترها نیز از مهم‌ترین قطعات کمپرسور هوا هستند و هر کدام از آن‌ها دارای وظایف خاص خود می‌باشد.

  • از فیلترهای روغن برای که برای تصفیه روغن در حال چرخش در اطراف موتور استفاده می‌شود و باعث می‌شوند که اختلالی در فعالیت سیلندر و پیستون‌ها ایجاد نشود.
  • فیلترهای هوا برای تصفیه هوا و جلوگیری از ورود ذرات ریز به محفظه احتراق استفاده می‌شوند.
  • فیلترهای جداکننده برای جداسازی ذرات جامد و مایع از جریان گاز استفاده می‌شوند و معمولاً در ابتدای فرایند کاری کمپرسور بر سر راه هوای ورودی و در انتها در ابتدای مسیر خروجی نصب می‌شوند.

سنسور حرارتی و سنسور فشار

زمانی که کمپرسور حجم گازها را تغییر داده و باعث فشرده‌تر شدن آن‌ها می‌شود دمای هوا و گاز نیز افزایش پیدا می‌کند به همین دلیل از سنسور حرارتی در کمپرسور هوا استفاده می‌شود تا در صورت افزایش بیش‌ازحد دما هشدار بدهد.
همچنین سنسور فشار کمپرسور هوا به این منظور استفاده می‌شود که از فشرده‌سازی بیش‌ازحد گازها جلوگیری کند. سنسور فشار با نام‌های دیگری همچون فرستنده فشار، ترنسمیتر فشار، پیرومتر، مانومتر، مبدل‌های فشار و نشان‌دهنده فشار نیز شناخته می‌شود.

اینتر کولر و افتر کولر

از دیگر قطعات کمپرسور هوا می‌توان به اینتر کولر و افتر کولر اشاره کرد. تعدادی از کمپرسورها در چند مرحله مختلف گازها را فشرده می‌کنند. گاهی در این فرایندهای چند مرحله‌ای دما بسیار بالا می‌رود و برای مقابله با این اتفاق قبل از هر مرحله از تغییر فشار یک سیستم خنک‌کننده در قطعات کمپرسور هوا نصب می‌شود. این قطعه با نام اینتر کولر شناخته می‌شود. همچنین در قسمت‌هایی که دمای گاز فشرده خروجی اهمیت دارد از یک سیستم خنک‌سازی با نام افتر کولر استفاده می‌شود.

رادیاتور

رادیاتور از جمله قطعات کمپرسورها است که در همه انواع مختلف کمپرسورها وجود دارد. وظیفه این قطعه در اصل به گردش درآوردن مایع خنک‌سازی پیرامون موتور است و در نهایت باعث به تعادل رسیدن دمای بدنه موتور و سایر قطعات آن می‌شود.

  • در کنار تمامی موارد گفته شده قطعات دیگری در کمپرسورها وجود دارند که شامل رگولاتور، شیرها، کلیدهای قطع کن، رله استارت و … می‌شوند و هر کدام از آن‌ها وظایف مشخصی دارند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با پرشر سوئیچ یا کلید قطع کن، می‌توانید مقاله‌ای را که توسط تیم محتوایی پارس وکیوم نوشته شده است را مطالعه کنید.

جمع‌بندی نهایی

کمپرسورهای هوا به عنوان ابزارهایی کاربردی و مؤثر در صنایع و مشاغل مختلف شناخته می‌شوند که دارای انواع مختلفی هستند که ویژگی‌ها، مشخصات و قابلیت‌های متعددی دارند. کمپرسورها از قطعات مختلفی تشکیل می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها شامل موتور، کوپلینگ، پیستون، رادیاتور و … و همچنین قطعات جانبی هستند که هر کدام دارای وظایف منحصربه‌فردی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *