بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

دلایل لرزش کمپرسور باد

بدون شک کمپرسور هوا یکی از پرکاربردترین دستگاه‌ها در صنایع امروزی است و بسیاری از مشاغل را نمی‌توان بدون آن تصور کرد. اگرچه این دستگاه‌ها می‌توانند برای سال‌ها بدون هیچ مشکلی کار خود را انجام دهند، اما مانند هر قطعه صنعتی دیگری احتمال بروز مشکل در آن‌ها وجود دارد. لرزش کمپرسور هوا یکی از مشکلاتی است که می‌تواند کمی نگران‌کننده باشد. ریشه این مشکل را می‌توان در داخل و خارج از کمپرسور بررسی کرد.

کمپرسورهای باد منبعی عالی از انرژی را برای ما فراهم می‌آورند و هوای فشرده حاصل از آن‌ها را می‌توان برای راه‌اندازی دستگاه‌های دیگری مانند جک‌های بزرگ و تجهیزات پزشکی مختلف مورد استفاده قرار داد. لرزش این دستگاه‌ها می‌تواند خبر از مشکلاتی دیگر در قطعات داخلی آن‌ها داشته باشد. در این مطلب از پارس وکیوم دلایل اصلی لرزش کمپرسور باد را بررسی خواهیم کرد تا به محض مشاهده آن‌ها بتوانید مشکل تجهیزات خود را برطرف سازید.

علل اصلی لرزش کمپرسور باد

برخی از دلایل اصلی لرزش کمپرسور باد بدین صورت هستند:

نامناسب بودن محل نصب

پیچ و مهره‌های مورد استفاده در نصب و راه اندازی دستگاه کمپرسور هوا یکی از رایج‌ترین دلایل لرزش این دستگاه هستند. اگر قطعات دستگاه به درستی نصب نشده باشند، کمپرسور از ثبات لازم برای کارکرد بدون لرزش برخوردار نخواهد بود. پایه‌های دستگاه نیز باید به شیوه‌ای محکم روی یک سطح مناسب چسبانده شده باشند. براکت‌های دستگاه را به خوبی بررسی کرده و در صورت شل بودن هر کدام از آن‌ها، نسبت به محکم کردن یا تعویض آن‌ها اقدام کنید.

لرزش کمپرسور

به همین صورت، بهتر است که کمپرسور هوا را به هیچ عنوان روی یک سطح ناهموار قرار ندهید، چرا که علاوه بر آسیب رساندن به دستگاه و استهلاک بیشتر قطعات، موجب لرزش آن نیز خواهد شد. بررسی اتصالات زنگ‌زده و فرسوده و در نهایت تعویض آن‌ها در بسیاری از موارد می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

معیوب بودن تسمه‌های کمپرسور باد

تسمه کمپرسور هوا یکی از مهم‌ترین اجزاء آن بوده و برای تنظیم سرعت و کشش قطعات مربوطه در موتور دستگاه به کار گرفته می شود. تسمه‌ها باید در درجه‌ای درست قرار داشته باشند. سفتی بیش از حد منجر به عملکرد نادرست دستگاه‌ خواهد شد. از سوی دیگر، شل بودن تسمه‌ها حرکاتی نامطلوب را در دستگاه به وجود آورده و باعث لرزش کمپرسور می‌شود. در بسیاری از موارد، تسمه‌ها به دلیل کار زیاد کشیده می‌شوند و حالت ارتجاعی خود را از دست می دهند. قطعات دستگاه‌ در این وضعیت حرکاتی غیرمعمول انجام خواهند داد.

ما یک مقاله در مورد کمپرسور اسکرو تسمه ای داریم که می توانید آن را مطالعه کنید.

همچنین ساییدگی، پارگی و ترک خوردن تسمه‌ها شما را با دردسرهای زیادی روبرو خواهند کرد. به همین خاطر، تسمه‌ها را به صورت دوره‌ای بررسی و در صورت نیاز آن‌ها را به صورت کامل تعویض کنید. به یاد داشته باشید که باید از تسمه‌های درجه یک در کمپرسور خود استفاده کنید، چرا که محصولات نامناسب می‌توانند هزینه‌های بیشتری را روی دست شما بگذارند.

در یک مقاله ما به موضوع ” تعمیر و نگهداری کمپرسور هوا ” پرداختیم  که می توانید مطالعه کنید.

شل بودن پایه‌های کمپرسور

این مورد بیشتر مواقع کاملا نادیده گرفته می‌شود، اما شل بودن پایه‌ها بیشترین سهم را در عدم ثبات کمپرسور دارند. در زمان بررسی دستگاه، به مواردی مانند پایه‌های خمیده، زنگ‌زده یا آسیب‌دیده دقت کنید و هرگونه مشکل را بلافاصله برطرف کنید.

عملکرد نادرست بلبرینگ کمپرسور هوا

اگر کمپرسور شما لرزش و ارتعاشات عجیب و غریبی از خود نشان می‌دهد، احتمالا مشکل از بلبرینگ دستگاه‌ است. بلبرینگ این امکان را برای پروانه‌ها فراهم می‌آورد تا به آرامی داخل دستگاه بچرخند. برای بررسی این مورد، اطمینان حاصل کنید که یاتاقان دستگاه به خوبی روغن‌کاری شده است. در صورتی که این کار به درستی انجام نگرفته باشد، قطعات مختلف به زودی زنگ خواهند زد و اصطکاک زیادی در میان آن‌ها شکل خواهد گرفت. همچنین از روغن‌کاری بیش از حد کمپرسور جدا خودداری کنید، چرا که مکانیزم دستگاه‌ را مختل خواهد کرد و شما باید برای انتخاب روغن کمپرسور اسکرو باید دقت کافی را داشته باشید.

بروز مشکلات در میل لنگ

برخلاف کمپرسور اسکرو ، کمپرسورهای هوای پیستونی از یک میل‌لنگ برای مکیدن هوا به داخل خود استفاده می‌کنند. در صورت بروز هرگونه مشکل در میل‌لنگ، عملکرد دستگاه با مشکل مواجه شده و لرزش‌هایی در هنگام کار کردن آن روی خواهد داد. موارد زیادی پیش می‌آید که میل‌لنگ به علت رفت و آمد مداوم خم می‌شود و دیگر نمی‌تواند مانند قبل عمل کند. همچنین زنگ زدن یا گیر کردن میل‌لنگ می‌تواند ریشه بسیاری از لرزش‌ها باشد. محفظه بیرونی دستگاه را بردارید و تمامی بخش‌های میل‌لنگ را بررسی کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید.

مشکل‌دار بودن محفظه دستگاه

در کمپرسورهای هوا، محفظه از ورود گرد و غبار به قسمت‌های داخلی جلوگیری می‌کند. این صفحات در کمپرسور اسکرو اهمیتی دوچندان پیدا می‌کنند، چرا که نشستن هرگونه آلودگی روی قطعات بر عملکرد درست آن‌ها تاثیری منفی خواهد داشت. همچنین بسیاری از مدل‌های پیشرفته‌تر از یک دستگاه دیگر برای دفع کردن گرد و غبار داخل کمپرسور استفاده می‌کنند که در صورت خراب بودن مشکل ساز خواهد بود. تمامی کناره‌ها و اتصالات کمپرسور خود را بررسی کنید و سپس قطعات داخلی دستگاه را نگاهی بیندازید تا از تمیز بودن آن‌ها مطمئن شوید.

لرزش انواع کمپرسور

کم کردن صدای کمپرسور باد

کمپرسورهای باد در کل تجهیزات بدون صدایی نیستند. گاهی اوقات پیش می‌آید که دستگاه‌ برای مدتی طولانی مورد استفاده قرار گرفته است و استهلاک طبیعی قطعات آن در طول زمان باعث به وجود آمدن صداها و لرزش‌های طبیعی می‌شوند. در ادامه سه راه موثر برای کاهش لرزش، کاهش صدای کمپرسور هوا را معرفی خواهیم کرد تا در محیطی ایمن‌تر و لذت‌بخش‌تر به کار خود ادامه دهید.

  • عایق صدا

این روش برای کمپرسورهای ثابت بوده و باید یک عایق صوتی در میان بدنه دستگاه و محل کار قرار دهید. افراد زیادی ترجیح می‌دهند که از پارتیشن‌های مختلف برای جداسازی کمپرسور از محل اصلی کار خود استفاده کنند.

  • صدا خفه‌کن

استفاده از صدا خفه‌کن میزان زیادی از سر و صدای ناشی از لرزش را کاهش می‌دهد. فوم یونولیت یا پارچه‌های سنگین برای این کار بسیار مناسب هستند.

  • عایق لرزش

با جلوگیری از انتقال لرزش موتور به قسمت‌های مختلف دستگاه می‌توانید سطح لرزش دستگاه را تا حد زیادی کم کنید. فنرهای فولادی، چوب پنبه و لاستیک‌های ارتجاع‌پذیر از رایج‌ترین گزینه‌ها برای کاهش لرزش دستگاه هستند. انتخاب این مواد به ابعاد دستگاه و فضای اطراف آن بستگی دارد. به همین شکل، این امکان را در اختیار دارید که پایه‌های دستگاه را روی اسفنج سخت قرار دهید، اما این اسفنج‌ها را باید هر از چند گاهی عوض کنید که کاری حوصله سربر به حساب می‌آید. همچنین اگر کمپرسور در مجاورت جسم دیگری نصب شده باشد، نویز ایجاد شده توسط آن چند برابر خواهد شد.

2 پاسخ

    1. باسلام و درود
      این مورد علل مختلفی میتواند داشته باشد؛ برای مثال کار کردن متداوم کمپرسور در دمای بالا برای مدت طولانی باعث می شود که یک لایه نازک از روغن در قسمت ‌های داخلی کمپرسور شما ایجاد کند و نشتی نیز پیدا کند. کمپرسور قادر به کار درست نیست و شاهد نشتی روغن خواهید بود. علاوه بر این استفاده از روغن بی کیفیت و عدم تناسب آن به کمپرسور، سفت بودن قطعات داخلی و پیچ ها نیز از دلایل نشتی روغن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *