بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

پمپ بشکه کش

امروزه انواع مختلفی از پمپ‌ها در دسترس هستند که می‌توانند بر اساس نحوه عملکرد، ظرفیت، سرعت، فشار، نوع موتور، تعداد مراحل کار و … دسته‌بندی شده و کاربردهای مختلفی داشته باشند. پمپ بشکه کش که با نام‌های دیگری همچون Barrel Pump یا Drum Pump یا Container Pump یا Fill Pump شناخته می‌شود از جمله پمپ‌هایی است که می‌تواند برای تخلیه سیالات گوناگون از مخازن و منابع مختلف به کار می‌رود. در ادامه این مطلب از پارس وکیوم به بررسی کامل پمپ بشکه کش، مشخصات و ویژگی‌های آن، انواع پمپ و اجزای آن پرداخته خواهد شد.

پمپ بشکه کش چیست؟

پمپ بشکه کش در حقیقت از خانواده پمپ‌های سانتریفیوژ، اسکرو، دنده‌ای و پیستونی بوده و می‌تواند برای تخلیه انواع سیالات از قبیل انواع سیالات قابل اشتعال، حلال‌ها، مواد نفتی، اسیدها و بازها از مخازن، بشکه‌ها و درام‌ها کاربرد داشته باشد. این پمپ‌ها به دلیل طرز کار ساده، حمل‌ونقل راحت و وزن کمی که دارند همواره مورد توجه بوده و در صنایع و مشاغل مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پمپ با نام درام پمپ نیز شناخته می‌شود.

Barrel Pump

اجزای پمپ بشکه کش و مزایای آن

پمپ‌های بشکه کش همانند انواع پمپ‌های دیگر می‌توانند اجزای مختلفی داشته باشند و از قطعات گوناگونی تشکیل شوند. از جمله مهم‌ترین اجزای این پمپ‌ها می‌توان به مواردی همچون الکتروموتور، کوپلینگ، دستگیره، نشیمنگاه بیرینگ، شفت، خروجی پمپ، لوله بیرونی، لوله داخلی، بیرینگ کارتریجی، پروانه، ورودی پمپ و … اشاره کرد. این پمپ‌ها می‌توانند از متریال های مختلفی همچون استنلس استیل 316 یا SS316، کانیار PVDF، آلومینیوم، پروپیلن PP، تفلون PTFE، هستلوی Hasteloy و … ساخته شوند. از مهم‌ترین مزیت‌های این پمپ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • داشتن سرعت ‌بالا و آبدهی و دبی عالی
  • امکان کار با پنوماتیک موتور یا الکتروموتور
  • حمل‌ونقل آسان به دلیل وزن پایین
  • قیمت مناسب و تعمیرات و نگهداری ساده
  • تنوع بالا از نظر متریال، کاربرد، سایز و ابعاد و …
  • امکان استفاده در انواع محیط‌های قابل اشتعال و انفجار
  • قابلیت پمپاژ سیالات با ویسکوزیته بالا
  • توانایی مکش عالی و …

انواع پمپ بشکه کش

پمپ‌های بشکه کش همانند پمپ وکیوم و پمپ هوا می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی شود و انواع مختلفی داشته باشند و هر کدام از آنها سازوکار و مکانیسم عملکردی متفاوتی داشته باشند. از نظر نوع سیال و میزان چگالی آنها می‌توان پمپ‌های بشکه کش را به 4 دسته مختلف تقسیم کرد.

  • پمپ بشکه کش سیالات با ویسکوزیته پایین (مایعات رقیق) که شامل انواع اسیدها، نوشیدنی‌های خوراکی، حلال‌ها و مشتقات نفتی سبک و … هستند و معمولاً از نوع پمپ سانتریفیوژی می‌باشند.
  • پمپ بشکه کش سیالات با ویسکوزیته متوسط که شامل روغن‌های معدنی، جوهر، عسل، وازلین، خامه و … بوده و معمولاً از نوع پمپ های دیافراگمی یا پیستونی هستند.
  • پمپ بشکه کش سیالات با ویسکوزیته بسیار بالا مانند گریس، مواد خمیری و … که جاری نمی‌شوند
  • پمپ بشکه کش سیالات خاص که از ویسکوزیته پایینی برخوردارند و می‌توانند باعث سایش، خوردگی، انفجار و اشتعال شوند.

Drum Pump

از نظر نوع و طراحی نیز پمپ‌های بشکه کش می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند و از تنوع بالایی برخوردار باشند. از جمله رایج‌ترین و کاربردی‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

پمپ بشکه کش الکتریکی

این پمپ‌ها به صورت معمولی و ضد انفجار وجود دارند و بیشتر برای انتقال سیالات ساده و قابل اشتعال به کار می‌روند.

پمپ بشکه کش پنوماتیکی و هیدرولیکی

این پمپ‌ها در زمان نیاز به فشار بالا استفاده می‌شوند و از ایمنی بالایی برخوردارند به همین دلیل برای انتقال سیالات قابل اشتعال و محیط‌های حاوی گازهای قابل انفجار به کار می‌روند.

پمپ بشکه کش دستی

از جمله ساده‌ترین نوع پمپ‌های بشکه کش به شمار می‌روند و برای تخلیه سیالات در حجم پایین کاربرد دارند.

پمپ بشکه کش ضد انفجار یا ضد جرقه

این پمپ‌ها از جمله بهترین پمپ‌های بشکه کش به شمار می‌روند که می‌توانند در محیط‌های خطرناک، قابل اشتعال و قابل انفجار کاربرد داشته باشند و برای تخلیه و انتقال سیالاتی مختلفی همچون انواع الکل و حلال، اتانول و متانول، استون و بوتیل استات، تولوئن و زایلن و … کاربرد دارند.

پمپ بشکه کش غلیظ کش یا پمپ غلیظ کش

پمپ‌های غلیظ کش از جمله پمپ‌هایی هستند که برای تخلیه و انتقال انواع سیالات با ویسکوزیته بالا به کار می‌روند و معمولاً از نوع پمپ‌های گریز از مرکز می‌باشند.

پمپ بشکه کش دیافراگمی

پمپ‌های بشکه کش دیافراگمی از دیگر انواع پمپ‌های بشکه کش هستند که با استفاده از جریان الکتریکی عمل می‌کنند و از قدرت و توان مکش بالایی برای انتقال و تخلیه سیالات برخوردارند. این پمپ‌ها از امنیت بالایی برخوردارند و می‌توانند در محیط‌های حساس کاربرد زیادی داشته باشند. این پمپ‌ها قابلیت خشک کار کردن را داشته و نحوه استفاده راحتی دارند.

Container Pump

کاربردهای اصلی پمپ بشکه کش

پمپ‌های بشکه کش همانند بلوئر هوا و سایر تجهیزات می‌توانند کاربردهای صنعتی، نیمه صنعتی و غیر صنعتی متعددی داشته باشند. این پمپ‌ها می‌توانند به صورت دستی، برقی و پنوماتیک وجود داشته باشند. از مهم‌ترین کاربردهای این پمپ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در صنعت غذا و دارو
  • استفاده در صنعت پتروشیمی
  • استفاده در صنعت نفت، گاز و مواد شیمیایی
  • استفاده در صنعت رنگ و رزین
  • استفاده در صنعت بهداشت و ده‌ها صنعت دیگر

قیمت پمپ بشکه کش

پمپ‌های بشکه کش همانند انواع پمپ‌های دیگر از تنوع بالایی برخوردار بوده و می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی شوند به همین دلیل نمی‌تواند قیمت مشخصی برای آنها عنوان کرد. از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی که در تعیین قیمت این پمپ‌ها مؤثر هستند می‌توان به مواردی همچون نوع پمپ، نوع سیالات، برند و شرکت سازنده پمپ، کیفیت ساخت و متریال مورد استفاده در تولید پمپ، نرخ ارز و نوسانات آن، ابعاد و وزن پمپ، قدرت و سرعت پمپ، نحوه عملکرد و ساختار آن، ارگونومی و میزان ایمنی پمپ، منبع انرژی و … اشاره کرد. از معروف‌ترین برندهای سازنده این پمپ‌ها نیز می‌توان برندهای روتوماک ROTOMAC، فلکس Flex، آرو ARO، توسن، لوتز LUTZ و دبم DEBEM، گراکو GRACO و … را نام برد.

جمع‌بندی نهایی

پمپ بشکه کش به نوعی از پمپ‌ها گفته می‌شود که برای تخلیه و انتقال سیالات قابل اشتعال، مواد نفتی، اسیدها، بازها و … استفاده می‌شوند و می‌توانند از خانواده پمپ‌های سانتریفیوژ، اسکرو، دنده‌ای و پیستونی باشند و از مزایایی همچون طرز کار ساده، حمل‌ونقل راحت و وزن کم و … برخوردارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *