بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

کمپرسور اکسیژن ساز صنعتی

تجهیزاتی همچون کمپرسور، پمپ خلا، بلوئر و … امروزه می‌توانند کاربردهای صنعتی، نیمه صنعتی و غیر صنعتی متعددی داشته و از نقش پررنگی در رونق و توسعه صنایع مختلف برخوردار باشند. کمپرسور اکسیژن ساز از جمله کاربردی‌ترین کمپرسورهایی است که امروزه در صنایع مختلفی همچون پزشکی به کار می‌رود و همان‌طور که از نام آن مشخص است می‌توان اکسیژنی با درصد خلوص بالا تولید کند. در حقیقت این کمپرسورها به عنوان مهم‌ترین جز سیستم‌های سرمایش تراکمی شناخته می‌شوند و می‌توانند با کاهش حجم گاز، فشار آن را افزایش بدهند. در ادامه مطلب به بررسی کامل کمپرسورهای اکسیژن ساز، مزایا و کاربردهای آن‌ها پرداخته خواهد شد.

اکسیژن ساز چیست

کمپرسور اکسیژن ساز صنعتی چیست؟

در هرکدام از صنایع مختلف از انواع کمپرسورهای جابجایی مثبت، دورانی، سانتریفیوژی، محوری، دینامیکی و … استفاده‌های مختلفی می‌شود و این تجهیزات می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی شوند. کمپرسور اکسیژن ساز صنعتی در اصل نوعی کمپرسور است که به دلیل داشتن یک پمپ مخصوص هوای موجود در محیط را مکیده و اکسیژن آن را تفکیک می‌کند. در حقیقت بعد از آنکه هوای محیط توسط دستگاه مکیده شد، از محفظه‌های حاوی پودر زئولیت عبور داده می‌شود و این پودر با جدا کردن گاز اکسیژن 21 درصد، آن را به یک محفظه مخصوص انتقال می‌دهد. می‌توان گفت که کمپرسور اکسیژن ساز سیستمی است که اکسیژن را از منابع مختلف جدا میکند و با از بین بردن نیتروژن هوای محیط، باعث تولید گاز اکسیژنی غنی با درصد خلوص بالا می‌شود.

افزودن اکسیژن به صورت مستقیم به داخل فاضلاب باعث از بین رفتن آلاینده‌ها می‌شود به همین دلیل امروزه از کمپرسورهای اکسیژن ساز بیشتر از روش‌های سنتی استفاده می‌شود چرا این دستگاه‌ها می‌توانند با افزایش فشار هوا اکسیژن تولید شده را خلوصی بیشتر از نود و چهار درصد ایجاد کنند.

تاریخچه استفاده از کمپرسور اکسیژن ساز

کمپرسور اکسیژن ساز اولین بار در سال 1970 اختراع شد و برای مصارف پزشکی مورد استفاده قرار گرفت. قبل از آنکه از این کمپرسورها برای تولید اکسیژن استفاده شود از سیلندرهای اکسیژن فشار قوی و سیستم‌های کریوژنیک استفاده می‌شد که هر دو روش مشکلات و چالش‌های متعددی داشتند. بعد از اختراع این کمپرسورها، شرکت Union Carbide و شرکت Bendix اقدام به تولید انبوه و عرضه آن‌ها کرده و به مرور در سراسر دنیا به محبوبیت بالایی رسیدند و امروزه در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نحوه عملکرد کمپرسور اکسیژن ساز صنعتی

کمپرسور اکسیژن ساز به صورت کلی می‌تواند در سه دسته خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی وجود داشته باشد اما عملکرد و کارایی آن‌ها شبیه بوده و یک هدف را دنبال می‌کنند. مراحل تولید اکسیژن به وسیله دستگاه اکسیژن ساز در پنج مرحله نهایی صورت می‌گیرد که به شرح زیر می‌باشند:

  • در مرحله اول دستگاه اکسیژن ساز هوا را به داخل مکش می‌کند.
  • در مرحله دوم فرآیند فشرده‌سازی و تراکم گاز اکسیژن شروع می‌شود.
  • در مرحله سوم گاز نیتروژن از هوای مکیده شده توسط کمپرسور خارج می‌شود.
  • در مرحله چهارم نحوه خروج گاز اکسیژن از کمپرسور تنظیم می‌شود.
  • در نهایت و در مرحله پنجم اکسیژن خالص با درصد خلوص بالایی تولید می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: یکی دیگر از انواع پمپ‌های پراستفاده پمپ باد نیتروژن است، پیشنهاد میکنیم مقاله پمپ باد نیتروژن را که در بلاگ پارس وکیوم آماده شده است را مطالعه کنید.

مزیت‌های کمپرسور اکسیژن ساز صنعتی

کمپرسور اکسیژن ساز همانند انواع کمپرسورهای دیگر می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته و از کاربردهای متعددی برخوردار باشد. از مهم‌ترین مزایای این کمپرسورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این کمپرسورها می‌توانند اکسیژن با خلوص بالا را تولید کنند.
  • کاملاً با محیط زیست سازگاری داشته و هیچ‌گونه آلودگی ایجاد نمی‌کنند.
  • اکسیژنی که توسط این کمپرسور تولید می‌شود می‌تواند در دستگاه‌های تولید ازن نیز استفاده شود.
  • این کمپرسور می‌تواند در صنایع متعددی همچون پزشکی، فولاد، کاغذ و … به کار برود
  • این کمپرسورها از امنیت بالایی برخوردارند و احتمال نشتی و آتش‌سوزی در آن‌ها وجود ندارد.
  • طول عمر و دوام مفید این کمپرسورها می‌تواند بین هفت‌صد تا هزار و پانصد ساعت کار مفید باشد.

مهم‌ترین کاربردهای کمپرسور اکسیژن ساز

کمپرسورهای اکسیژن ساز همانند انواع کمپرسورهای دیگر انواع مختلفی داشته و می‌توانند کاربردهای صنعتی متعددی داشته باشند. از مهم‌ترین کاربردهای این کمپرسورها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • این کمپرسورها در صنعت پزشکی می‌توانند استفاده‌های متعددی همچون تصفیه و تنظیم گردش خون بیماران، کمک به درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، جلوگیری از افزایش فشار خون در بیماران قلبی، افزایش خون‌رسانی به بافت‌‌های مختلف بدن، مصارف زیبایی مانند افزایش شفافیت و سلامت پوست، کمک به رشد و سلامت جنین در بیماران باردار، تقویت حافظه، افزایش طول عمر و … داشته باشند.
  • این کمپرسورها در صنعت آب آشامیدنی و به منظور تصفیه آن استفاده می‌شوند.
  • در صنعت فاضلابی می‌توانند اکسیژن مورد نیاز فیلترهای زیستی را تامین کنند.
  • در صنعت فولاد می‌توانند با تولید اکسیژن از پوسته شدن کوره در زمان گرم شدن مجدد و همچنین در فرآیند کربن‌زدایی مؤثر باشند.
  • در صنعت طلا و برای استخراج این ماده ارزشمند کاربرد ویژه‌ای داشته و می‌توانند در صنایع دیگری همچون پرورش آبزیان، کاغذ سازی و … به کار بروند.

انواع اکسیژن ساز صنعتی

نکات مهم در زمان خرید کمپرسور اکسیژن ساز صنعتی

از آنجایی که امروزه برندها و شرکت های متعددی در زمینه تولید انواع کمپرسورها فعالیت دارند و تنوع و تعدد بالایی دارند لازم است که در زمان خرید این تجهیزات به نکات و پارامترهای مختلفی توجه داشت. از جمله مهم‌ترین نکاتی که در خرید کمپرسورهای اکسیژن ساز باید مورد توجه قرار داد می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • حتما باید درصد خلوص اکسیژن دستگاه بررسی شود و بر حسب خلوص مورد نیاز پروژه خریداری شود چرا که عدم تامین خلوص مورد نیاز در صنایعی همچون پزشکی می‌تواند مشکلات متعددی ایجاد کند.
  • سطح امنیت دستگاه باید در نظر گرفته شود و یک کمپرسور مطمئن و ایمن خریداری شود.
  • کمپرسور نباید هیچ‌گونه آلودگی زیست محیطی ایجاد کند و کاملاً با محیط زیست سازگار باشد.
  • فیلترهای اولیه و ثانویه خروجی دستگاه باید قابل شستشو باشند تا به صورت هفته‌ای شسته شوند. همچنین این فیلترها حتما باید سالانه دو بار تعویض گردند.

قیمت کمپرسورهای اکسیژن ساز نیز می‌تواند تحت تاثیر عوامل و پارامترهای مختلفی قرار داشته باشند که مهم‌ترین آن‌ها شامل مواردی همچون درصد خلوص اکسیژن، پایین بودن سطح صدا، امکانات و آپشن های کمپرسور، هزینه‌های تعمیر و نگهداری، کیفیت تولید، برند و شرکت تولیدکننده، نرخ ارز و نوسانات آن، استانداردهای تولید و مدت زمان گارانتی و …

پیشنهاد: از دیگر محصولات پرکاربردی که عموما مورد استقبال کاربران ما قرار می‌گیرد، بلوئر است. اگر شما هم قصد خرید این محصول را دارید، با ما در تماس بوده و یا به سایتمان مراجعه کنید.

جمع‌بندی نهایی

کمپرسور اکسیژن ساز صنعتی در حقیقت نوعی کمپرسور است که به دلیل برخورداری از پمپ هوای مخصوص می‌تواند هوای محیط را به داخل کشیده و آن را از داخل پودر زئولیت عبور بدهد و در نهایت اکسیژنی با درصد خلوص بالا تولید کند. این دستگاه می‌تواند در صنایع مختلفی همچون پزشکی، آب و فاضلاب، کاغذ، پرورش آبزیان و … کاربردهای متعددی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *