بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

کمپرسور جریان مختلط

کمپرسورها به عنوان یکی از تجهیزات کاربردی شناخته می‌شوند که در بسیاری از صنایع استفاده می شوند. کمپرسورها می‌توانند بر اساس فاکتورها و پارامترهای مختلفی همچون سرعت، ظرفیت، فشار، نوع موتور، نحوه روغن‌کاری، تعداد مراحل کار و … به انواع مختلفی تقسیم شوند و هر کدام از ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی برخوردار باشند. به صورت کلی 4 دسته کمپرسور اصلی وجود دارند به گونه‌ای که کمپرسورها محوری و گریز از مرکز در دسته کمپرسورهای دینامیکی و کمپرسورهای روتاری و پیستونی در دسته کمپرسورهای جابجایی مثبت قرار می‌گیرند. کمپرسور جریان مختلط از جمله کمپرسور گریز از مرکز به شمار می‌رود که با داشتن ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلف می‌تواند استفاده‌های متعددی داشته باشد. در ادامه این مطلب از پارس وکیوم به بررسی کامل این کمپرسورها پرداخته می‌شود.

پمپ جریان مختلط

کمپرسور جریان مختلط چیست؟

همان‌طور که گفته شد کمپرسور جریان مختلط در حقیقت یکی از انواع کمپرسورهای گریز از مرکز از دسته کمپرسورهای دینامیکی است که در مقایسه با انواع کمپرسورهای محوری و شعاعی از مزیت‌های متعددی برخوردار است که باعث می‌شود میزان استفاده و بهره‌گیری از آنها افزایش پیدا کند. در حقیقت می‌توان گفت کمپرسورهای مختلف کمپرسورهایی هستند که حاصل اختلاط کمپرسورهای شعاعی و محوری می‌باشند. زاویه خروجی این دستگاه می‌تواند از صفر تا 90 درجه متغیر بشد و جریان مورد نظر را به خوبی ایجاد نماید. کمپرسورهای جریان مختلط دارای طراحی و ساختاری خاص و منحصربه‌فرد هستند و می‌توانند استفاده‌های صنعتی متعددی داشته باشند.

در اصل می‌توان گفت که کمپرسورهای جریان مختلط (mixed-flow compressors) کاملاً شبیه به کمپرسور سانتریفیوژ اما علاوه بر سرعت شعاعی در خروجی از روتور دارای سرعت محوری نیز می‌باشند. در این کمپرسورها اغلب از دیفیوزر برای تبدیل جریان مختلط به جهت محوری استفاده می‌شود. قطر دیفیوزر کمپرسور جریان مختلط نسبت به کمپرسور جریان شعاعی کوچک‌تر است اما از کارایی و عملکرد بالایی برخوردار است.

mixed flow compressor

ویژگی‌های کمپرسور جریان مختلط

این نوع از کمپرسور هوا از تمامی ویژگی‌ها و مزیت‌های کمپرسورهای گریز از مرکز برخوردارند که مهم‌ترین آنها شامل مواردی همچون ارائه نسبت فشار بالا در دبی جریان کم، داشتن طراحی آسان، عدم نیاز به فونداسیون، عدم نیاز به روغن و … هستند هر چند که معایبی همچون انعطاف‌پذیری کم، مشکلات کاویتاسیون، عدم داشتن قابلیت خود مکش و … نیز دارند. کمپرسورهای جریان مختلط قادر هستند که در دو مورد خاص معایب و ایرادات کمپرسورهای سانتریفیوژی را از بین ببرند که به شرح زیر می‌باشند:

  • کمپرسور‌های سانتریفیوژی قادر هستند راندمان بسیار خوبی را برای موتور‌ها به وجود بیاورند اما نمی‌توان به کمک آنها راندمان را افزایش داد. کمپرسور جریان مختلط به راحتی این مشکل را برطرف می‌کند و با توجه به نوع طراحی و ساختار ویژه خود و با حفظ سطح مقطع محدود می‌تواند میزان راندمان کاری را بهبود ببخشد.
  • یکی از معایب اصلی و ویژه کمپرسورهای گریز از مرکز این است که با وجود تولید فشار زیاد در یک مرحله دچار افت کارایی می شوند. استفاده از کمپرسورهای جریان مختلط این مشکل را حل می‌کند و سیال به راحتی در مرحله اول جابجا خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: از محصولات پر استفاده‌ای که عموما مورد استقبال مشتریان ما قرار می‌گیرد، پمپ وکیوم است. این محصول کاربردی به دلیل، مصارف گوناگونی که دارد، در صنایع کوچک و بزرگ استفاده می‌شود. برای خرید پمپ وکیوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

مهم‌ترین کاربردهای کمپرسور جریان مختلط

استفاده از کمپرسورهای جریان مختلط به سبب مزیت‌هایی که نسبت به انواع کمپرسورهای شعاعی و محوری دارند روزبه‌روز در حال افزایش بوده و در بسیاری از صنایع استفاده می شوند. در حقیقت این کمپرسورها می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • از این کمپرسورها می‌توان در موتورهای خودروها استفاده کرد.
  • این کمپرسورها می‌توانند در سوپرشارژرها استفاده شوند
  • در انواع کارخانه‌های پتروشیمی، فرآوری گاز طبیعی، پالایشگاه‌های نفتی و … کاربرد دارند
  • می‌توان از آنها با توربین‌های گازی استفاده کرد
  • در کارخانه‌های جداسازی هوا برای تولید گازهای خالص استفاده می شوند.
  • می‌توانند در صنایع خودرو، غذا و دارو، پزشکی و … کاربردهای متعددی داشته باشند.

نحوه کار کمپرسور جریان مختلط

پیشنهاد مطالعه: اگر قصد نصب کمپرسور را دارید، ما در بلاگ پارس وکیوم مقاله ای را آماده کرده ایم که نحوه نصب کمپرسور را به صورت گام به گام به شما توضیح داده است.

تفاوت کمپرسور جریان مختلط با کمپرسورهای محوری و شعاعی

همان‌طور که گفته شد هر سه کمپرسور جریان مختلط، محوری و شعاعی از کمپرسورهای گریز از مرکز به شمار می‌روند و می‌توانند کاربردها، ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلفی داشته باشند. این کمپرسورها از شباهت‌های زیادی برخوردار هستند و می‌توان گفت مهم‌ترین تفاوت آنها در سرعت جریان است.

  • کمپرسور‌های محوری هوا را به طور کاملاً موازی نسبت به محور عمود عبور داده و از دستگاه خارج می‌کنند. این کمپرسورها معمولاً برای ایجاد فشارهای زیاد و دبی‌های متوسط استفاده می شوند. در این نوع کمپرسورها از یک تیغه چرخان برای متراکم کردن هوا استفاده می‌شود و این تیغه به بدنه دستگاه متصل خواهد بود و موظف هستند که جریان را روی پره‌های دیگر منتقل کنند. برای ثابت ماندن عدد ماخ در این نوع از کمپرسورهای سانتریفیوژی سطح گاز در مسیر کمپرسور کم خواهد شد
  • در کمپرسورهای‌ شعاعی هوا به صورت عمود بر محور داخل شده و در زمان خروج عمود بر محور خارج خواهد شد. این کمپرسورها معمولاً در زمان‌هایی که دبی کمی مورد نیاز است استفاده می شوند و از جمله کمپرسورهایی هستند که می‌توانند در فشارهای بالا عملکرد بسیار خوبی داشته باشند.
  • کمپرسورهای جریان مختلط نیز همان‌طور که گفته شد همزمان سرعت محوری و سرعت شعاعی در خروجی روتور دارند و می‌توانند بسیاری از معایب کمپرسورهای گریز از مرکز را پوشش بدهند.

قیمت کمپرسور جریان مختلط

عواملی مختلفی می‌توانند بر روی قیمت انواع کمپرسورها تأثیر داشته باشند به همین دلیل نمی‌توان قیمتی قطعی و دقیق برای آنها عنوان داشت. از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌توانند در قیمت کمپرسور جریان مختلط مؤثر باشند می‌توان به قدرت و سرعت، ظرفیت دستگاه، برند و شرکت سازنده، استانداردها و مدت زمان گارانتی، هزینه‌های حمل‌ونقل، نصب و راه‌اندازی و تعمیر و نگهداری، نرخ ارز و نوسانات آن، کیفیت تولید سیستم و … اشاره کرد.

پیشنهاد مطالعه: یک راهنمای کامل برای خرید کمپرسور صنعتی را در مقاله «راهنمای انتخاب کمپرسور صنعتی» بخوانید.

جمع‌بندی نهایی

کمپرسورهای جریان مختلط از جمله کمپرسورهای سانتریفیوژی و دینامیکی هستند که همزمان دارای سرعت محوری و شعاعی بوده و در اصل ترکیبی از دو کمپرسور شعاعی و محوری می‌باشند. این کمپرسورها می‌توانند راندمان بسیار خوبی داشته باشند و کارایی بالایی از خود نشان بدهند و به همین دلیل در ده‌ها صنعت مختلف کاربردهای متعددی خواهند داشت.

3 پاسخ

  1. درود بر شما
    خیر باتوجه به نیاز خود ممکن است کمپرسور شعاعی محوری و یا جریان مختلط برای شما مفید باشد بهتر است با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *