بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

کمپرسور هرمتیک و سمی هرمتیک

کمپرسورها از جمله تجهیزاتی هستند که امروز در صنایع مختلف استفاده‌های متعددی دارند و می‌توانند انرژی مورد نیاز انواع ابزارهای پنوماتیک را تأمین کنند. کمپرسورها انواع مختلفی دارند و می‌توانند بر اساس فاکتورهایی همچون قدرت، ظرفیت، تعداد مراحل کار، فشار مکش و دهش، موتور محرک، سرعت، نحوه روغن پاشی و … دسته‌بندی شوند. از جمله کمپرسورهایی که امروزه کاربردهای صنعتی، نیمه‌صنعتی و غیر صنعتی متعددی دارند می‌توان به کمپرسور هرمتیک و سمی هرمتیک اشاره کرد که هر کدام دارای طراحی و ساختار ویژه‌ای هستند و قابلیت‌های متفاوتی دارند. در ادامه این مطلب از پارس وکیوم به بررسی کامل این کمپرسورها پرداخته خواهد شد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

کمپرسور هرمتیک چیست؟

کمپرسور هرمتیک (Hermetic) که با نام کمپرسور بسته نیز شناخته می‌شود دارای یک ساختمان کاملاً بسته است و تمامی قطعات و اجزای آن شامل محفظه فشرده‌سازی، سیلندر، پیستون، موتور و … در داخل یک محفظه بسته قرار می‌گیرند و این محفظه معمولاً قابلیت باز شدن نخواهد داشت. این نوع از کمپرسورها نیازی به آب‌بندی شفت نداشته چرا که شفت وظیفه اتصال موتور و کمپرسور را برعهده دارد و همین امر باعث می‌شود که امکان نشت گاز در آن وجود نداشته باشد.

کمپرسورهای هرمتیک می‌توانند انواع مختلفی همچون کمپرسور روتاری، پیستونی و سانتریفیوژی داشته باشند و هر کدام از آن‌ها با توجه به ساختار خود می‌توانند مزیت‌ها و معایب خاصی داشته باشند.

اجزای کمپرسور هرمتیک

کمپرسور سمی هرمتیک چیست؟

کمپرسورهای سمی هرمتیک (Semi Hermetic) نیز نوعی از کمپرسورهای رفت و برگشتی یا پیستونی هستند که با حرکت پیستون‌ها در داخل سیلندر عمل متراکم سازی سیال را انجام می‌دهند. این کمپرسورها با نام کمپرسور نیمه باز یا نیمه بسته نیز شناخته می‌شوند و از محفظه‌ای تشکیل می‌شوند که دارای دو قسمت الکتریکی و مکانیکی مجزا خواهند بود. این محفظه به صورت پیچ و مهره‌ای بوده و برخلاف کمپرسورهای بسته قابلیت باز شدن دارد. وجود پمپ روغن در این کمپرسورها باعث می‌شود که قطعات داخلی به خوبی روان کاری شده و از نشتی گاز در آن‌ها جلوگیری شود.

در اصل این کمپرسور همانند کمپرسورهای باز عمل می‌کند و موتور الکتریکی آن از قسمت فشرده‌سازی مبرد جدا بوده و توسط یک شفت به همدیگر متصل می‌شوند. عملکرد این دستگاه به این شیوه است که جریان برق باعث گردش موتور شده و این گردش توسط شفت به قسمت فشرده‌سازی مبرد منتقل می‌شود که این عمل باعث حرکت تجهیزات مکانیکی خواهد شد و در نهایت عمل کمپرس انجام می‌گردد. مهم‌ترین قطعات و اجزای این کمپرسورها شامل مواردی همچون روتور، لوله مکش (ساکشن)، پیستون، لوله تخلیه (دیسشارژ)، سیلندر، پوسته (هوزینگ)، میل‌لنگ و استاتور هستند که هر کدام دارای وظیفه مشخصی می‌باشند.

پیشنهاد مطالعه: اگر با انواع کمپرسور های صنعتی و کاربردهای آن‎‌‌ها به طور کامل آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله کمپرسور صنعتی از وبلاگ پارس وکیوم را که به توضیح کاملی از این نوع کمپرسور پرداخته است را مطالعه کنید.

مقایسه کمپرسورهای هرمتیک و سمی هرمتیک

هر کدام از کمپرسورهای بسته و نیمه بسته می‌توانند با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که دارند کاربردهای صنعتی، نیمه‌صنعتی و غیر صنعتی متعددی داشته باشند. این کمپرسورها می‌توانند تفاوت‌های مختلفی داشته باشند که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر خواهد بود:

  • کمپرسورهای هرمتیک به دلیل بسته بودن محفظه و عدم دسترسی به قطعات داخلی آن بیشتر در سیستم‌های تبرید با ظرفیت کم (یخچال، اسپلیت، کولرگازی و …) استفاده می‌شود در حالی که کمپرسورهای نیمه بسته می‌تواند در سردخانه‌های متوسط، سیستم‌های برودتی صنعتی، یخچال‌های فروشگاهی و … استفاده شود.
  • کمپرسورهای هرمتیک در مقایسه با کمپرسورهای سمی هرمتیک راندمان و بازدهی کمتری دارند چرا که گرمای خود کمپرسور با بار برودتی آن اضافه می‌شود.
  • در کمپرسورهای هرمتیک دو منفذ برای ورود (ساکشن) و خروج (دیسشارژ) گاز وجود دارد که به وسیله جوش به این منافذ متصل می‌شوند.
  • با توجه به آنکه محفظه کمپرسورهای هرمتیک کاملاً بسته است امکان تعمیر آن به هیچ عنوان وجود ندارد و در صورت آسیب دیدن باید کاملاً تعویض شود اما کمپرسورهای سمی هرمتیک قابلیت تعمیر و تعویض قطعات دارند.
  • گاز مبرد و روغن داخل کمپرسورهای هرمتیک باید کاملاً سازگار باشند و هیچ‌گونه واکنشی بین آن‌ها رخ ندهد.
  • حمل‌ونقل کمپرسور هرمتیک در مقایسه با کمپرسورهای سمی هرمتیک بسیار ساده‌تر است.
  • کمپرسورهای بسته حجم و فضای بسیار کمتری در مقایسه با کمپرسورهای سمی هرمتیک اشغال می‌کنند.
  • در کمپرسور هرمتیک به دلیل جوشکاری محفظه امکان نشت مبرد وجود ندارد اما در کمپرسور سمی هرمتیک به دلیل پیچ شدن محفظه امکان نشتی وجود دارد.
  • در کمپرسور سمی هرمتیک روغن توسط پمپ در سیستم حرکت کرده در حالی که در کمپرسور هرمتیک توسط نیروی گریز از مرکز حرکت می‌کند.
  • قیمت کمپرسور هرمتیک از کمپرسورهای سمی هرمتیک مناسب‌تر می‌باشد.
  • کمپرسورهای هرمتیک بین 2 تا 3 سال عمر می‌کنند اما کمپرسورهای سمی هرمتیک معمولاً از 3 تا 10 سال کار می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر مقاله “کمپرسور صنعتی را بخریم یا اجاره کنیم را مطالعه کنید.

کمپرسور سمی هرمتیک

مزایای کمپرسورهای سمی هرمتیک

هر کدام از انواع کمپرسورهای بسته و نیمه بسته می‌توانند مزیت‌های متعددی داشته باشند و در صنایع مختلف به کار گرفته شوند اما به صورت کلی کمپرسورهای سمی هرمتیک از مزیت‌های بیشتری در مقایسه با کمپرسورهای هرمتیک برخوردارند که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • این کمپرسورها می‌توانند در ظرفیت‌های مختلفی وجود داشته باشند و از طراحی‌های متفاوتی برخوردار باشند.
  • کمپرسورهای سمی هرمتیک از قدرت و راندمان بیشتری برخوردار هستند
  • این کمپرسورها می‌توانند با انواع گازهای مبرد (R22, R134A, R404A, R407C و R507) سازگاری داشته باشند به همین دلیل کاربردهای صنعتی بیشتری دارند.
  •  این کمپرسورها از طول عمر بیشتری برخوردارند و می‌توانند 3 تا 4 برابر بیشتر از کمپرسورهای بسته ماندگاری داشته باشند.
  • با توجه به آنکه امکان تعمیر دارند دسترسی به قطعات یدکی آن ساده‌تر بوده و می‌توان در صورت آسیب قطعات مختلف، آن‌ها را جایگزین کرد.
  • این کمپرسورها قابلیت کار با برق تک فاز و سه فاز را دارند.

قیمت کمپرسورهای هرمتیک و سمی هرمتیک

امروزه برندهای متعددی همچون دورین، رفکامپ، بوک، فراسکلد، بیتزر و کوپلند در زمینه تولید انواع کمپرسورهای هرمتیک و سمی هرمتیک فعالیت دارند به همین دلیل این تجهیزات از تنوع و تعدد بالایی برخوردارند و قیمت آن‌ها نیز تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار خواهد داشت. نوع کمپرسور، نحوه عملکرد، کیفیت ساخت، طراحی و ساختار، قدرت و سرعت و ظرفیت، استانداردها و مدت‌زمان گارانتی، برند و شرکت سازنده، نرخ ارز و … از جمله فاکتورهایی هستند که می‌توانند بر روی قیمت این کمپرسورها مؤثر باشند.

جمع‌بندی نهایی

کمپرسور هرمتیک نوعی از کمپرسورها است که تمامی قطعات آن در داخل یک محفظه بسته قرار داشته و قابلیت تعمیر شدن ندارد این کمپرسورها می‌توانند در یخچال‌ها، کولرهای گازی، اسپلیت ها و … استفاده شوند. کمپرسورهای سمی هرمتیک نیز به عنوان کمپرسور نیمه باز می‌توانند قابلیت‌های متعددی داشته باشند و راندمان بالا، امکان تعمیر، طول عمر بالا، سازگاری با گازهای مبرد مختلف و … از مهم‌ترین مزیت‌های آن‌ها به شمار می‌روند و می‌توانند استفاده‌های صنعتی متعددی داشته باشند.

یک پاسخ

  1. باسلام و احترام در برخی موارد که دارای مشکلات جزئی است وجود دارد اما در بیشتر موارد به علت اینکه کلیه قطعات باید باز شود این امکان وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *