بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

راه های کاهش صدای کمپرسور هوا

کمپرسور هوا یا پمپ باد از جمله دستگاه ها و ابزارهایی است که در صنایع مختلف کاربردهای متعددی دارد و با استفاده از انرژی الکتریکی گاز را مکیده و سپس با فشار بسیار زیاد وارد کندانسور می کند. کمپرسور هوا امروزه در انواع وسیله های خانگی و صنعتی استفاده می شود. این وسیله اگرچه کاربردهای متعددی دارد اما دارای صدای زیادی نیز می باشد و افرادی که از این وسیله استفاده می کنند همیشه دغدغه کاهش صدای کمپرسور هوا را خواهند داشت. هرچند که صدای این وسیله در مقایسه با صدای ابزارهای صنعتی دیگر کمتر است اما زمانی که مدت طولانی روشن باشد باعث آزار افراد خواهد شد.
کمپرسورهای هوا دارای نقشی کلیدی در بخش تأمین فشار هوای مورد نیاز دستگاه های مختلف در صنایعی همچون صنعت چوب و صنعت رنگ و … هستند اما لازم است که از تکنیک های مختلفی برای کاهش صدای آزاردهنده آن استفاده کرد. در اصل بهترین کار برای بهره بردن از ماشین آلاتی همچون کمپرسور هوا که اپراتور با آن ارتباط مستقیم ندارد این است که در یک فضای جداگانه قرار داده شود.

در این مقاله میخوانیم:

پیشنهاد بازدید: انواع مختلف پمپ وکیوم

کمپرسور هوا چیست و چه کاربردهایی دارد؟

همانطور که گفته شد کمپرسور هوا وسیله ای است که به کمک انرژی الکتریکی، هوا را می مکد و سپس آن را فشرده و وارد کندانسور می‌کند. امروزه انواع کمپرسورهای هوا در صنایع مختلف استفاده می شوند که رایج ترین آنها شامل کمپرسور باد پیستونی (رفت و برگشتی)، کمپرسور اسکرو (پیچ دوار)، کمپرسور باد فشار قوی، کمپرسور هوا بدون روغن (Oil Free)، کمپرسور هوای روغنی، کمپرسور باد فندکی (مینی کمپرسور)، کمپرسور هوای بی صدا (سایلنت)، کمپرسور باد تک مرحله ای، کمپرسور باد دو مرحله ای، کمپرس روتاری و … می باشند.

از مهم ترین کاربردهای کمپرسورهای هوا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده به عنوان منبع تغذیه در وسایل بادی همچون منگنه کوب بادی، دریل بادی، فرز بادی و …
  • استفاده در یخچال های خانگی و صنعتی برای گردش سرما
  • باد کردن وسایل بادی
  • صنایع نفتی، پتروشیمی، نیروگاه های برق، رنگ، نیروگاه های گاز، چوب و…
  • باد کردن لاستیک و چرخ ها
  • استفاده برای سمپاشی مکان های مختلف
  • نقاشی خودرو و ساختمان
  • تمیز کردن وسایل مختلف صنعتی و خانگی
  • تهویه اماکن مختلف، سیستم های برودتی و حرارتی
  • استفاده در صنعت پزشکی و دندان پزشکی و فشرده سازی گازهای آزمایشگاهی
  • سیستم های بالابر، موتور جت، تأمین فشار در صنایع دریایی و …

صدای کمپرسور

راهکارهای مختلف کاهش صدای کمپرسور هوا

همانطور که گفته شد کمپرسورهای هوا کاربردهای مختلف و متعددی دارند اما این وسیله دارای صدای بالایی است که در طولانی مدت باعث اذیت و آزار افراد می شود. راهکارها و نکات مختلفی برای کاهش صدای کمپرسور هوا وجود دارند که مهم ترین آنها به شرح زیر می باشند:

استفاده از گوشی محافظ برای کاهش صدای کمپرسور هوا

تعدادی از کمپرسورها، صدای بسیار زیادی تولید می کنند (بیشتر از 80 دسی بل) و چنانچه اپراتور مجبور است در نزدیکی آن قرار بگیرد باید از گوشی های محافظ استفاده کند در غیر این صورت ممکن است که گوش و سیستم شنوایی او در زمان استفاده از این وسیله دچار مشکل و عارضه شود.
بسیاری از افراد فکر می کنند که گوش مقاومت بالایی در برابر صداها دارد اما در حقیقت گوش نیز همانند سایر اعضای بدن می تواند به راحتی آسیب ببیند، بنابراین باید در هنگام استفاده از کمپرسور از گوشی های محافظ گوش استفاده شود.

دور کردن کمپرسور از محل کار

یکی دیگر از راهکارهای کاهش صدای کمپرسور هوا که می توان گفت بهترین و ساده ترین راهکار است دور نگه داشتن آن از محل کار است. اپراتور می تواند کمپرسور را در فضای دورتری از محل کار خود قرار دهد و از آن استفاده کند. داشتن فاصله مناسب می تواند میزان صدای کمپرسور را تا 30 درصد کاهش بدهد. اپراتور می تواند از شلنگ مخصوص برای انتقال هوای به قسمت های دیگر کارگاه خود استفاده نماید. البته باید توجه داشت که طولانی شدن شلنگ انتقال دهنده باعث افت فشار خواهد شد و کارایی دستگاه پایین خواهد آمد. همچنین شرایط آب و هوایی نیز می تواند امکان استفاده از کمپرسور هوا در داخل یا خارج محیط کار را تعیین نماید.

بهره گیری از پرده های عایق صدا

یکی دیگر از راهکارهای مهم در کاهش صدای کمپرسورهای هوا استفاده از پرده های عایق صدا می باشد. استفاده از این پرده ها به این شکل است آن ها را در یک محفظه دو طرفه که شامل دو دیوار است که باهم در زاویه ۴۵ درجه دارند قرار می دهند؛ کمپرسور هوا را در انتهای کارگاه قرار داده و با استفاده از این پرده ها اطراف آن را پوشش می دهند. به صورت کلی چنانچه از هر کدام روش ها و راهکارهای عنوان شده برای کاهش صدای کمپرسور هوا استفاده شو نباید هوای خروجی آن مسدود شود.

پوشش اطراف کمپرسور با فوم عایق صدا

جعبه های چوبی و محافظ می توانند برای کاهش صدای کمپرسورهای هوا بسیار کاربردی باشند اما این جعبه ها بیشتری برای کمپرسورهای با صدای 80 دسی بل به بالا مناسب هستند. دستگاه هایی که صدایی معادل 65 دسی بل تولید می کنند را می توان با استفاده از فوم های عایق صدا سایلنت کرد. فوم شانه تخم مرغی از جمله بهترین عایق هایی هستند که می توانند فرکانس های متوسط و بالا را جذب کنند و باعث کاهش صدای کمپرسور هوای شوند. زمانی که فوم های عایق صدا به اطراف دستگاه پیچیده می شود باعث کاهش چشمگیر صدای آن خواهد شد. عایق فایبرگلاس آکوستیک نیز از جمله عایق های مناسبی است که می تواند برای کاهش صدا کمپرسور اسکرو، پیستونی و … استفاده شود.

کمپرسور و سروصدای زیاد

استفاده از محفظه ضد صوت

می توان گفت قرار دادن کمپرسور هوا در یک محفظه ضد صوت مؤثرترین راهکار کاهش صدای کمپرسور هوا باشد. برای این کار فرد می تواند یک جعبه با استفاده از چوب، پی وی سی و هر ابزاری که بتواند از خروج صدا جلوگیری کند بسازد و دستگاه را درون آن قرار بدهد. همچنین می توان بعد از ساختن جعبه از موادی مانند فوم پلی استایرن داخل آن را پوشش داد تا صدا را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
البته در ساختن جعبه باید به ورودی و خروجی کمپرسور هوا توجه کرد و محل هایی برای آن تعبیه کرد. به صورت کلی ساختن جعبه ای که بتواند به صورت کامل کمپرسور هوا را پوشش دهد می توان به طور قابل توجهی سر و صدای آن را کاهش دهد در نتیجه اپراتورها می توانند مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنند. همچنین می توان دستگاه کمپرسور هوا را در داخل یک جعبه قرار داد و سپس با استفاده از یک عایق مناسب مانند فوم بخش بیرونی آن را پوشش داد.

تعمیر و نگهداری مناسب کمپرسورها

تمامی موارد گفته شده در این بلاگ پارس وکیوم می توانند در کاهش سر و صدای کمپرسورها موثر باشند اما قبل از هر چیزی لازم است که افراد کمپرسورهای باکیفیت و مطمئن از برندهای معتبری خریداری کنند. همچنین روغن کاری منظم و دقیق، تمیز کردن اصولی فیلتر هوا یا انتخاب بهترین فیلتر هوا کمپرسور هوا ، سرویس و تعمیر توسط افراد متخصص و … از جمله مهم ترین کارهایی هستند که می توانند در کاهش صدای کمپرسور هوا موثر باشند. البته امروزه کمپرسورهای مختلفی تولید می شوند که در وسایل خانگی به کار می روند و میزان صدای بسیار کمی دارند.

پیشنهاد مطالعه: ما در یک مقاله به موضوع نکات تعمیر و نگهداری کمپرسور باد پرداختیم که می توانید آن را مطالعه کنید.

2 پاسخ

  1. به جز فوم شانه تخم مرغی دیگه از چه ماده ای میشه استفاده کرد برای صداگیری؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *