بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

کمپرسور هوا در بیمارستان ها چه نقشی دارند؟

اگر در محیط‌های پزشکی مانند بیمارستان کار نمی‌کنید، احتمالا هرگز نمی‌توانید حدس بزنید که کمپرسور هوا تا چه حد در بیمارستان و مراکز بهداشتی دیگر کاربرد دارد. این سیستم‌ها در موارد زیادی کاربرد دارند، به طوری که هرگونه مشکل در فرایند انتقال یا کاهش کیفیت هوای فشرده در بیمارستان می‌تواند سلامت و ایمنی عده زیادی از بیماران را به خطر بیاندازد. تولیدکنندگان این دستگاه‌های ارزشمند همواره سعی دارند که محصولات خود را با بالاترین کیفیت ممکن روانه بازار کنند، چرا که مرگ و زندگی بسیاری از بیماران به این تجهیزات کارامد وابسته است. اگر در مورد نقش کمپرسور هوا در بیمارستان ها و مراکز درمانی دیگر کنجکاو هستید، این مطلب از پارس واکیوم را تا انتها بخوانید.

کمپرسور هوای پزشکی چیست؟

به صورت کلی، کمپرسور هوا به ابزاری گفته می شود که برای تامین هوای تمیز، خشک، بدون بو و فشرده طراحی شده است. این دستگاه‌ها مقدار زیادی هوا را از طریق مکانیزم‌های مختلف وارد مخزن خود می‌کنند. فشرده‌سازی هوا در داخل این مخازن‌ باعث رسیدن به فشار بیشتر می‌شود. این کار انرژی زیادی را ایجاد می‌کند که می‌توان آن را برای ایجاد انرژی جنبشی مورد استفاده قرار داد. این انرژی جنبشی در نهایت به ابزارها و دستگاه‌های تنفسی در بیمارستان و محیط‌های پزشکی دیگر نیرو می‌دهد.

 


 

پیشنهاد مطالعه: اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد کمپرسور، انواع کمپرسور و کاربردهای آن دارید در مقالاتی از بلاگ پارس وکیوم به آن پرداخته ایم پیشنهاد می‌شود مقالات زیر را برای آشنایی کامل با کمپرسور هوا مطالعه کنید:

 


 

کمپرسورها نقش مهمی در سیستم هوای بیمارستان دارند. در مقایسه با انواع معمولی، کمپرسورهای هوای پزشکی باید دارای معیارها و استانداردهای بسیار بالاتری باشند. یکی از مهم‌ترین استانداردهایی که کمپرسور هوا باید به منظور بکارگیری در بیمارستان داشته باشد، عدم استفاده از روغن است. وجود روغن در سیستم هوا اغلب به عنوان ریشه آلودگی شناخته می‌شود. اما کمپرسور هوای بدون روغن این مشکل را به صورت کامل برطرف کرده و از انتشار هرگونه آلاینده در داخل هوا جلوگیری می‌کند.

کاربرد کمپرسور هوا در صنعت پزشکی

پارس وکیوم به عنوان تولید کننده انواع کمپرسورها، پمپ وکیوم(پمپ خلا)، بلوئر و… که اینها در بسیاری از صنایع کاربرد دارد و شما می توانید بهترین مدل و نوع آن را انتخاب کنید که سالها برای شما کار کند.

انواع کمپرسور هوای قابل استفاده در بیمارستان

همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، کمپرسور هوا در بیمارستان و محیط‌های پزشکی دیگر به یک عضو جدایی‌ناپذیر تبدیل شده است. علی‌رغم تقاضای زیادی که برای فشار هوای بیشتر وجود دارد، نیاز به هوای باکیفیت‌تر و بدون روغن مطابق استانداردهای جهانی همچنان رو به افزایش است. اگرچه کمپرسورهای هوا علاوه بر بخش پزشکی در صنایع دیگر مانند مواد غذایی و آشامیدنی یا تولید مواد شیمیایی، لوازم الکتریکی و غیره به کار گرفته می‌شوند، اما تولیدکنندگان به هیچ عنوان خطر آلودگی محصول یا تجهیزات را نمی‌پذیرند.
به صورت کلی، کمپرسورهای بدون روغن در بیمارستان‌ها ترجیح داده می‌شوند، چرا که ساده‌ترین، ایمن‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین راه‌حل ممکن هستند. در گذشته، این دستگاه‌ها به دلیل خوردگی روغن‌ و روان‌کننده‌های دیگر نقص‌هایی را در سیستم‌های تنفسی به وجود می‌آوردند. در نتیجه، اکثر بیمارستان‌ها در حال حاضر از کمپرسورهای هوای بدون روغن استفاده می‌کنند که مستعد خرابی ناشی از چنین مسائلی نیستند. برخی از رایج‌ترین کمپرسورها در صنعت پزشکی بدین صورت هستند:

کمپرسور اسکرو بدون روغن

کمپرسور اسکرو را هم‌اکنون می‌توان تقریبا در تمام بخش‌های پزشکی و صنعتی پیدا کرد. این دستگاه از مکانیزم جابجایی مثبت بهره می‌برد و شامل یک جفت روتور یا پروانه است که در مقابل هم قرار می‌گیرند. زمانی که هوای وارد شده از طریق پروانه‌ها عبور می‌کند، حالتی متراکم‌تر به خود گرفته و حجم آن کاهش می‌یابد. همچنین در صورت نیاز، تعدادی المان در داخل دستگاه استفاده می‌شوند تا هوا را سرد یا گرم کنند.

پیشنهاد مطالعه: ما در یک مقاله به موضوع کمپرسورهای اسکرو هوا بدون روغن پرداختیم که می توانید آن را مطالعه کنید.

کمپرسور دوار بدون روغن

این دستگاه‌ها با استفاده از حرکت یک اسکرول چرخان در کنار یک اسکرول ثابت هوا را فشرده می‌سازند. کمپرسورهای اسکرول در ابزارهای کالیبراسیون، دستگاه‌های تنفس و تغذیه کاربرد دارند.

کمپرسور دندانه‌دار بدون روغن

این کمپرسورها علاوه بر سهولت در نگهداری، به شیوه‌ای بسیار بی سر و صدا کار می‌کنند و تنظیم کردن آن‌ها نیز کار چندانی ندارد. همچنین ابزارهای دندانپزشکی و جراحی که از این کمپرسور به عنوان منبع تغذیه استفاده می‌کنند، با استهلاک بسیار کمی همراه هستند.

کاربردهای کمپرسور هوا در بیمارستان و بخش‌های پزشکی

عملکرد مداوم و مطمئن کمپرسور هوا، آن را برای استفاده در بیمارستان‌ها بسیار کاربردی می‌کند. برخی از کاربردهای این دستگاه‌ها در بیمارستان و بخش‌های پزشکی دیگر عبارت‌اند از:

اتاق عمل

شاید هیچ کدام از موارد استفاده کمپرسور هوا به اندازه اتاق عمل حیاتی نباشد. هوای فشرده حاصل از عملکرد این دستگاه‌ها برای کمک به راحتی و تنفس بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین می‌تواند برخی از ابزارها و وسایل پزشکی دیگر را راه‌ بیاندازد. وقتی شخص در حالت بیهوشی قرار دارد، الگوی تنفس وی ممکن است که تغییر کند یا حتی متوقف شود. به منظور تنظیم تنفس بیماران، در زمان بیهوشی از کمپرسور هوا استفاده می‌شود.

کدام یک از کمپرسورها در اتاق عمل کاربرد دارد
از آنجا که هوای آلوده می‌تواند منجر به عفونت، بیماری یا حتی مرگ بیمار شود، بیمارستان‌ها باید از سیستم‌های فیلتراسیون هوای فشرده برای تمیز کردن آن استفاده کنند. کمپرسور هوا در بخش ICU برای بیماران مبتلا به عفونت‌های ریوی شدید کارامد است. همچنین در شرایط همه‌گیری کرونا، استفاده از ونتیلاتور در مورد بیماران کووید ۱۹ بسیار رایج است. به همین شکل، متخصصین پزشکی از کمپرسور هوا برای افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند آنفولانزا، سرطان ریه یا مشکلات تنفسی دیگر استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها اکسیژن را وارد ریه‌های بیمار کرده و دی اکسید کربن را خارج می‌کنند.

سیستم‌های تصفیه هوا

سلامت بیماران تا حدودی زیادی در گرو تمیز و خشک بودن فضای داخل بیمارستان است. کمپرسورهای هوا با کیفیت بالای خود سطح بالایی از هوای تمیز را فراهم آورده و فضایی تمیز و بهداشتی را در اختیار کارکنان بیمارستان قرار می‌دهند. با توجه به حضور تعداد زیادی از افراد بیمار و سالم در داخل بیمارستان، هوای ساختمان باید به طور صحیح فیلتر شود. این دستگاه‌ها به ما این اطمینان را می‌دهند که هوای وارد شده به واحدهای تهویه خشک، عاری از روغن و بهداشتی است. هوای تمیز و خشک به این معنی است که همه می‌توانند به راحتی نفس بکشند.

بخش تعمیر و نگهداری

در هر محیطی، هیچ دستگاهی گرد و غبار را بهتر از کمپرسور هوا تمیز نمی‌کند. این امر در بیمارستان‌ها نیز کاملا صادق است و هوای فشرده برای تعمیر و نگهداری تجهیزات بیمارستانی می‌تواند بسیار کارامد باشد. بخش‌های مختلف بیمارستان نیز از هوای فشرده برای تغذیه دستگاه‌ها و ابزارهای دستی بهره می‌برند. از سوی دیگر، هوای فشرده برای باد کردن تشک‌ها، چرخ‌های اضطراری و ویلچرها استفاده می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: ما در یک مقاله به موضوع ” نکات تعمیرو نگهداری کمپرسور باد ” پرداختیم که می توانید آن را مطالعه کنید.

مطب دندانپزشکی

مطب‌های دندانپزشکی از کمپرسورهای هوا برای تغذیه ابزارهای خود استفاده می‌کنند. دندانپزشکان برای تمیز کردن، صیقل دادن و کارهای دیگر به ابزارهای مجهز به هوا نیاز دارند. آن‌ها همچنین هوای فشرده را برای خشک کردن بخش‌های مختلف دهان به کار می‌برند. ‍

پیشنهاد مطالعه: ما در یک مقاله به موضوع ” معرفی انواع کمپرسور دندانپزشکی ” پرداختیم که می توانید آن را مطالعه کنید.

نقش کمپرسور هوا در دندان پزشکی

نتیجه گیری

ما در این مقاله به موضوع نقش کمپرسور باد در بیمارستان‌ها پرداختیم که کدام نوع آن بهتر است و همچنین کاربردهای آن در کدام از بخش های بیمارستان بیشتر است و کاربرد دارد.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *