بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

انواع پمپ را بیشتر بشناسید!

فناوری به کار رفته در انواع پمپ به دو نوع پمپ خشک و آبی تقسیم می‌شود و به این نکته بستگی دارد که آیا در طی فرایند پمپاژ، گاز در تماس با روغن یا آب است یا نه؟ در طراحی پمپ­‌های آبی از روغن یا آب برای روغن­‌کاری و همچنین بستن درزها استفاده می­‌شود و این ماده سیال با گاز پمپ شده ترکیب می‌شود و آن را آلوده می‌سازد. پمپ­‌های خشک هیچ مایعی در ساختار خود ندارند و عملکرد آن‌ها به پاکسازی بخش‌­های چرخان و ثابت پمپ، پلیمر خشک (PTFE) یا جداساز بستگی دارد که برای جدا کردن مکانیزم اصلی از گاز به کار می‌رود. در این مقاله که توسط تیم محتوای پارس وکیوم تهیه شده است، به توضیح کوتاهی از انواع پمپ پرداخته ایم، با ما در این مقاله همراه باشید.

آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

نکاتی در مورد انواع پمپ و نحوه عملکرد آن‌ها

اگرچه پمپ­‌های خشک بیشتر از روغن یا گریس در چرخ‌دنده‌ها و متعلقات دیگر استفاده می‌کنند؛ اما گاز به صورت کامل از روغن جدا خواهد بود. پمپ­‌های خشک در مقایسه با نوع آبی، ریسک آلوده‌سازی سیستم را کاهش می­‌دهند. نمی‌توان در سیستم‌های خلا به آسانی از پمپ وکیوم آبی استفاده کرد. در پمپ آبی امکان کثیفی حفره‌ها به مرور زمان وجود دارد و در نتیجه باید به صورت کامل تمیز یا تعویض شوند؛ در غیر این صورت باعث آلوده شدن گاز خواهند شد. در ادامه چند نمونه درباره انواع پمپ‌ها برای شما خواهیم گفت.

پمپ روتاری Vane (آبی)

در این نوع از پمپ‌ها، گاز وارد دریچه داخلی شده و با استفاده از یک روتور خارج از مرکز، حفظ می‌شود که در نهایت گاز را فشرده کرده و آن را به دریچه خروجی هدایت می‌­کند. سوپاپ به گاز اجازه می­‌دهد در هنگام فشار بیش از حد خالی شود. از روغن برای بستن و خنک کردن پره‌ها استفاده می‌شود. فشار قابل دستیابی با استفاده از یک پمپ پره‌ای دورانی بر اساس تعداد لایه‌های به کار رفته و مقاومت آن‌ها تعیین می­‌شود. یک سیستم دولایه دارای فشار 0.4 تا 162 ft/mbar و سرعت پمپ کردن آن نیز 0.7 تا 275 است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با انواع کمپرسور اسکرو پیشنهاد میکنم مقاله “آشنایی با کمپرسورهای روتاری اسکرو” را مطالعه کنید.

پمپ روتاری

پمپ حلقه‌­ای سیال (آبی)

پمپ حلقه‌­ای سیال، گاز را از طریق چرخاندن پیشران فشرده می‌­کند که به صورت برون از مرکز در داخل پمپ قرار گرفته است. سیالات وارد پمپ شده و با استفاده از نیروی سانتریفیوژی، یک حلقه استوانه‌ای متحرک را برخلاف اجزا داخلی به وجود می‌آورد. این حلقه سیال، مجموعه‌ای از جلوگیرها را در میان پیشران محور چرخان و پره‌ها ایجاد می‌کند که در نهایت حفره‌های فشرده‌ساز را به وجود می‌آورند.

هم مرکزی نبودن اجزا پیشران باعث تغییر چرخه‌ای حجم ذخیره شده توسط پره‌ها و حلقه می‌شود که گاز را فشرده و سپس از طریق یک دریچه خارج می‌کند. این نوع پمپ در برابر اختلالات به وجود آمده، بسیار مقاوم است و طیف گسترده‌ای از ظرفیت‌ها را شامل می­‌شود. این پمپ می‌تواند فشار 30 mbar را با استفاده از آب 15 درجه فراهم آورد و فشارهای پایین­‌تر نیز از 15 تا 17,799 ft/3 ممکن هستند. دامنه سرعت این پمپ از 25 تا 30,000 متر مکعب در ساعت متغیر است.

پیشنهاد مطالعه: اگر نیاز به اطلاعات و جزئیات بیشتری در مورد پمپ حلقه ای دارید، پیشنهاد می‌کنییم مقاله “پمپ خلا حلقه‌ای مایع چیست؟” که اطلاعات خوبی در این مورد به شما خواهد داد را مطالعه کنید.

پمپ دیافراگمی(خشک)

دیافراگم با سرعت زیاد توسط یک میله کشیده می­شود که بر روی یک بادامک قرار دارد و توسط موتور، چرخانده می­شود. این کار باعث می­شود گاز از یک دریچه به دریچه بعدی راه پیدا کند. این نوع پمپ جمع و جور بوده و به نگهداری کمی نیاز دارد. طول عمر دیافراگم‌ها و دریچه‌ها معمولا بیش از 10,000 ساعت کار است. پمپ دیافراگمی به منظور استفاده در آزمایشگاه­های مختلف و پمپ­های مولکولی در شرایط تمیز و با خلاء بالا طراحی شده است. این پمپ از ظرفیت پایینی برخوردار بوده و فشار نهایی  5 x 10-8 برای پمپ توربو مولکولی قابل دسترسی است. دامنه سرعت این نوع پمپ در بازه 0.6 تا 10 متر مکعب در ساعت قرار دارد.

پیشنهاد مطالعه: در مقاله ” پمپ دیافراگم چیست؟” به توضیح کامل این نوع پمپ و جزئیات و کاربردهای مربوط به آن پرداخته شده است. پیشنهاد میکنیم برای آشنایی بیشتر با این پمپ، مقاله اشاره شده را بخوانید.

پمپ دیافراگمی

پمپ اسکرو (خشک)

پمپ اسکرو از دو اسکرول غیر چرخان تشکیل شده است. اما زمانی که اسکرول داخلی حرکت می­‌کند، حجمی از گاز را گیر انداخته و آن را فشرده می‌سازد؛ این کار تا زمانی که گاز به حداقل حجم و مرکز می­‌رسد، ادامه پیدا می‌کند. جلوگیر پلیمری حلزونی (PTFE) حداکثر فشار را در میان دو اسکرول فراهم می‌آورد، بدون این که از هیچ ماده سیالی استفاده شود. با استفاده از این پمپ می‌­توان به فشار 3.0 تا 27 ft/mbar دست پیدا کرد. همچنین دامنه سرعت آن از 5.0 تا 46 متر مکعب در ساعت است.

پیشنهاد مطالعه: در مقاله ای از بلاگ پارس وکیوم به پمپ اسکرو و مهم‌ترین و رایج ترین مشکلات مربوط به این پمپ پرداخته‌ایم. پیشنهاد میکنیم مقاله “مشکلات کمپرسور اسکرو” را مطالعه کنید.

انواع پمپ برای کاربردهای مختلف وجود دارند و باید برای کاربرد مورد نظر بهترین نوع را انتخاب کرد تا بهترین بازده و نتیجه را به دست آورد و برای اینکه شما اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید یک مطلب در مورد انواع و کاربردهای پمپ وکیوم نوشته ایم که می تواین دآن را مطالعه کنید.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *